Prvá pomoc
- Navštívili sme stanicu RZP, kde nám ukázali vybavenie sanitky. Poznáme telefónne číslo 112 a vieme ako postupovať pri telefonovaní na tiesňovú linku.
- Vyrobili sme maketu človeka v životnej veľkosti s najdôležitejšími orgánmi v tele a popisom ich funkcií.
- Rozprávali sme sa s vyškoleným zdravotníkom, ktorý nám ukazoval správny spôsob ošetrovania raneného a vysvetlil nám, ako predchádzať úrazom a chorobám.
- Hrali sme sa na záchranárov, ošetrovali sme „ranených“ so zlomeninou, krvácaním, popáleninami, v bezvedomí…
- Na výprave sme si vyskúšali prenos raneného a stabilizovanú polohu.
- Na modeli sme si vyskúšali masáž srdca a umelé dýchanie.
- Každý člen si zaviedol lekárničku alebo KPZ, v ktorej má bežné pomôcky na poskytnutie prvej pomoci (náplasti, ovínadlo, dezinfekčný prostriedok, gáza) a vieme ako sa používajú.
- Vyrobili sme plagát o poskytovaní prvej pomoci a vystavili ho v klubovni.
- Vieme ako postupovať, keď sa stane zranenie alebo úraz – povieme to staršiemu (vodca, zdravotník, rodič). Vieme že lieky užívame len pod dohľadom dospelej osoby.
Poznámky:
- Odborku možno plniť v prírode aj v klubovni.
- Bod 9 sa realizovať nemusí. Ide v ňom len o to, aby sa deti naučili, že poranenia majú oznámiť staršej, skúsenejšej osobe a že lieky nesmú brať sami.
- Pri plnení úloh dbáme na bezpečnosť „ranených“ aj „ošetrujúcich“, najmä pri prenose „raneného“.
Výchovný zámer odborky:
Deti sa naučia základy poskytovania prvej pomoci, naučia sa ošetriť bežné poranenia, privolať pomoc. Zároveň sa hrovou formou oboznamujú s prácou záchranárov.
Odporúčaná literatúra:
- Dobiáš, V.: Abeceda prvej pomoci. Slovenský Červený kríž, Bratislava 2008, 1. revidované vydanie.
- Príručka Slovenského Červeného kríža pre kurzy prvej pomoci. Bratislava.