Pračlovek
- Vyrobili sme si model pravekej osady.
- Postavili sme si príbytky.
- Vyrobili sme si primitívny pluh, zorali cca 1m2 – 2m2 pôdy a vysiali obilie.
- Urobili sme si oštepy a kamenné sekery a lovili zver.
- Zakladali sme oheň nie len zápalkami, ale aj kameňmi a palicami.
- Ušili sme si kožené (plátenné) odevy a oblečenie z papradia a prasličiek, ozdobili sme sa náhrdelníkmi zo „zvieracích“ zubov.
- Živili sme lesným ovocím, ktoré sme našli a upiekli sme si placky.
- Našli sme vhodné kamene a maľovali na nich výjavy zo života kmeňa, príbytky sme pomaľovali jaskynnými maľbami.
- Vyrobili sme skamenelinu živočícha alebo rastliny.
- Urobili sme si primitívne hudobné nástroje a pripravili koncert. Pri ohni sme predviedli rituálny tanec.
Poznámky:
- Odborka má byť veľmi praktická, má sa plniť v prírode. Je vhodným námetom na táborovú hru.
- Bod 3 je potrebné robiť na začiatku tábora, aby malo obilie dostatok času na rast. Najvhodnejšie je vysiať žeruchu.
- Zvieracie zuby ľahko vyrobíte z modelovacej hliny alebo moduritu.
- Pri plnení bodu 4 je vhodné okrem zvierat z kartónu umiestniť v lese aj mäso (mrazené kura) a vajíčka ktoré potom deti použijú v bode 7.
- Výroba skameneliny – odliatok zo sadry.
- Odborku je vhodné doplniť hrami s touto problematikou.
Výchovný zámer odborky:
Pri plnení odborky deti poznávajú život ľudí v praveku. Odborka ukazuje hodnotu ľudskej práce pri výrobe odevov, zbraní, pri love. Prispieva ku kladnému vzťahu detí k prírode.
Odporúčaná literatúra:
- Včelák, J.: U pravěkých lovců, Rytíři krále Artuše. Brno 1999.
- Foglová, M.: Táborové etapové hry. Praha 2006.
- Lommel Andreas: Pravěk a umění přírodních národů : Umění světa, Artia, 1972
- Kholová Helena: Po stopách lovců kožešin, Albatros, 1989