1. Chodíme do lesa a správame sa v ňom nenápadne a neškodne.
  2. Boli sme v lese na exkurzii sprevádzaní lesníkom. Rozprávali sme sa s lesníkom o lese a o jeho práci. Zisťovali sme, čo lesu škodí a čo mu pomáha.
  3. Výtvarne sme znázorňovali, na čo všetko les slúži.
  4. Každý z nás po inštrukcii vysadil na vhodnom mieste niekoľko stromčekov. O tento „náš lesík“ sa teraz chodíme starať a sledujeme, ako s nami rastie.
  5. Spravili sme si prírodný atlas aspoň s piatimi popísanými druhmi bežných stromov a tromi druhmi krov aj s príslušnou dokumentáciou (kresby, fotky, výlisky…).
  6. Pozorovali sme život v lese a lesnej pôde. Pozorovali sme, ako sa tvorí lesný humus.
  7. Zbierali sme lesné plody (ovocie, byliny) a pripravili si z nich spoločné jedlo. Pri tom sme sa zoznámili s niektorými jedovatými a s niektorými jedlými lesnými rastlinami.
  8. Vyskúšali sme si prácu so sekerou – bezpečné očisťovanie mladého zoťatého ihličnatého stromu od vetiev, sekanie a štiepanie dreva. Učili sme sa bezpečne rozpíliť kus dreva ručnou jednomužnou a dvojmužnou pílou.
  9. Usporiadali sme v lese očistnú brigádu.

Poznámky

  • Pri prírodovedných pozorovaniach namiesto celkového záberu radšej „vypichávajte“ určité veci, napr. význam lesných mravcov, húb a lišajníkov…
  • Pri skúmaní úžitku lesa nezabudnite na poskytovanie kyslíka, ochranu pred eróziou, zhromažďovanie vody, poskytovanie domova živočíchom a rastlinám, lesné plody, ozdravné a rekreačné funkcie, estetiku, klímu atď.
  • Pri sadení stromčekov môžete vysadiť malý remíz medzi poľami.
  • Očisťovanie lesa od odpadkov po turistoch pomáha deťom fixovať správny vzťah: neodhadzovať smeti, je to škaredé a aj inak to škodí! U vĺčat nehľadíme na výkon (vyzbierať veľa smetia, to nezvládnu), ale na symbolickosť celej akcie.

Výchovný zámer odborky

Odborka pomáha vytvoriť pozitívny vzťah k lesu a pochopiť jeho význam. V tejto fáze detského rozvoja nejde o zapamätanie si ohromného množstva prírodovedných informácií (30 stromov, 50 rastlín a pod.), ale o vybudovanie pocitu radosti z chodenia do prírody, obdivu k nej a ochoty chrániť prírodné bohatstvá. Dieťa sa má naučiť správnemu správaniu sa v lese.

Odporúčaná literatúra

  • Jeník, Pecina: „Život lesů“ Albatros, Praha 1986
  • Kolektív: „Ekologie“ Velryba, Praha 1992
  • J. Pagan, D. Randuška: „Atlas drevín 1,2.“ Obzor, Bratislava 1987,88
  • Řehák: „Vycházky do přírody“ SNP, Praha 1973
  • D. Zachar + kol. „Les ako súčasť životného prostredia“ Veda, Bratislava 1977
  • D. Randuška: „Lesné rastliny vo fotografii“, Prírody, Bratislava 1972
  • Z. Mráček: „Život pralesa“ Orbis, Praha 1965
  • K. Patočka: „Hledání přírody“ Blok, Brno 1984
  • Kolektív: „Z našej prírody“ Príroda, Bratislava 1978, 1980 2 diely
  • M. Vosátka: „Skautské toulky přírodou“, Skautské prameny, Liberec 1993
skauting-program-odborka-vlcata-6

Aktuálne najčítanejšie

Ak chceš byť tvorcom zmeny, rozhliadni sa okolo seba

Dnes sme sa rozprávali s Apelkou, civilným menom tiež Líviou o tom, ako so svojim domovským 70. zborom Bizón víťazí! rozbiehala projekt pomoci Imobiliu – vznikajúcemu...
Bezpečné udržiavanie Betlehemského svetla prinesie bezstarostné a pokojné Vianoce. Foto: Marián Suvák

Sedem tipov na bezpečné udržiavanie Betlehemského svetla

Ani v predvianočnom období netreba zabúdať, že Betlehemské svetlo je oheň, ktorý nám pri neopatrnej manipulácii môže popri radosti priniesť aj nejaké to nešťastie....

Betlehemské svetlo je už na Slovensku. Skauti ho priniesli Poliakom a Ukrajincom ako...

BRATISLAVA – 16. decembra 2024. Slovenskí skauti v sobotu, 14. decembra, vo večerných hodinách priviezli na Slovensko Betlehemské svetlo, ktoré prevzali od rakúskych skautov...