Indián
- Na výprave sme našli vhodné miesto na založenie indiánskej osady. Lesu, potoku, rieke, skalám a kopcom sme dali indiánske mená.
- Vybudovali sme si indiánsky tábor.
- Vyrábali sme indiánske oblečenie, mokasíny a čelenku s perami.
- Pripravili sme si indiánske jedlá (kukuričnú kašu, indiánske zemiaky…)
- Vyrobili sme si oštepy a tomahawky.
- Pozreli sme si film alebo počúvali príbeh o živote Indiánov.
- Pomaľovali sme sa indiánskymi bojovými farbami a zahrali sme si indiánsku hru.
- Vyrobili sme indiánsku „kocku“ (indiánske paličky) a vieme ju používať pri hrách.
- Vymysleli sme si indiánske mená a napísali sme ich indiánskym písmom.
- Vyrobili sme maketu (model) indiánskeho kanoe, ktoré sme vyskúšali na vode.
- Vyrobili sme symboly indiánskych mesiacov.
- Pomaľovali sme náš indiánsky totem (jednoduché drevo alebo vopred pripravené/vyrezané) a poznáme jeho význam.
Poznámky
- Odborka sa plní hlavne prakticky, aby bola príťažlivá. Pri jej plnení by sa aktivity mali realizovať hlavne v prírode, preto je veľmi vhodné organizovať ju počas skautského tábora.
- Pri plnení druhého bodu je možné postaviť maketu indiánskeho tábora – mladšie deti napríklad z plastelíny, väčšie môžu použiť aj zložitejšie techniky ako sú špajdle, látka, prírodné špagáty, drevo…
- Indiánska „kocka“: 6 krátkych paličiek polkruhového prierezu, ktoré sú ozdobené indiánskymi symbolmi. Použitie „kocky“: paličky sa vyhodia z ruky (na stôl, na zem a pod.) pričom palička, ktorá padne na oblú stranu sa ráta za 1 bod – výhoda oproti klasickej kocke je že na indiánskej „kocke“ môže padnúť aj nula.
- Organizátor by si mal naštudovať potrebné fakty o živote Indiánov a nedržať sa len romantických a nepresných príbehov (Vinnetou a pod.), podobne aj praktické časti odborky je potrebné vopred naštudovať a zadovážiť si potrebný materiál (kožu, kožené šnúrky, brezovú kôru, ľanové plátno, pierka, stuhy na čelenky…)
- Z dôvodu hygieny je nutné použiť neškodné farby na pomaľovanie tváre (dajú sa zakúpiť, rozhodne nie je vhodná nastrúhaná krieda zmiešaná s krémom…).
Výchovný zámer odborky
Pri plnení odborky deti poznávajú život Indiánov. Odborka im pomáha pri rozvoji zručností, spoznávaní indiánskej kultúry a ich spôsobu života. Odborka prispieva najmä k intelektuálnemu, sociálnemu a telesnému rozvoju.
Odporúčaná literatúra
- Lévi-Strauss Claude: Myšlení přírodních národů, Dauphin, 1996
- Čapek Josef: Umění přírodních národů, DAUPHIN, 1996
- Benedict Ruth: Vzory kultúry, Kalligram, 1999
- Lacová Fernanda Klára: Kniha výtvarných námetov, Educatio, 1997
- Stork Peter L.: Legenda vyprahnutej prérie. Indiáni Severnej Ameriky, Potrus Publishing, 2008
- Buller Laura: Indiáni. Pôvodní obyvatelia Ameriky, Slovart, 2003
- Judson Berry: Legendy a mýty amerických Indiánů 1, CAD Press, 2003
- Dubnička Ivan: Prírodný svet Indiánov, PaRPRESS, 1998
- Brown Joseph Epes: Posvátná dýmka : zpráva Černého Losa o sedmi obřadech Siouxů Oglala, Knižná dielňa Timotej, 1998
- Murdoch David H.: Severoamerickí Indiáni, Fortuna Print, 1997
- Quesnel Alain: Mýty a legendy. Indiáni, GEMINI, 1993