Geológ
- Navštívili sme geologické múzeum alebo expozíciu.
- Z výletov sme si priniesli aspoň 5 rôznych druhov kameňov.
- Stretli sme sa s odborníkom – geológom na zaujímavej geologickej lokalite v blízkosti nášho bydliska.
- Vieme, ako sa dostali kamene do nášho potoka, rieky, jazera.
- Hrali sme sa na hľadačov skamenelín. Vytvorili sme si vlastné odliatky skamenelín zo sadry.
- Vieme rozoznať 3 druhy minerálov, 3 druhy polodrahokamov alebo drahokamov.
- Vieme, ako vznikali kontinenty a aká je geologická história nášho okolia.
- Vyrobili sme si prívesky zo zaujímavých kameňov, alebo iné výrobky (napr. ťažidlá).
- Vieme, ako vznikajú vulkány a urobili sme si model sopky z hliny alebo moduritu.
- Urobili sme pokus o tom, ako vznikajú kryštály (zo soľného alebo cukrového roztoku).
Poznámky
- Odborka sa plní hlavne prakticky, aby bola príťažlivá. Pri jej plnení by sa aktivity mali realizovať hlavne v prírode, aby deti videli, že všetky kamene okolo nás sú vlastne geológia.
- Vĺčatá a včielky musíme upozorniť na právny aspekt hľadania skamenelín, Na nálezisku môžeme hľadať skameneliny a pozorovať ich, či fotografovať, ale nič nesmieme odniesť.
- Pri plnení piateho bodu použijeme vlastnú fantáziu, ako si vyrobiť skamenelinu zo sadry. Napr. z mušle, ktorú máme ako suvenír od mora si môžeme urobiť sadrový odliatok a potom si vyrábať vlastné „skameneliny“ mušlí.
- Pri ôsmom bode sa tiež fantázii medze nekladú, z kameňov sa dajú vymyslieť naozaj veľmi zaujímavé predmety. Prívesky môžeme urobiť veľmi jednoducho, napr. pekný okruhliak olepíme farebnou šnúrkou okolo obvodu a zvyšok kameňa pomaľujeme s temperovými farbami a zalakujeme priesvitným lakom. Toto isté ale bez šnúrky sa môže použiť ako ťažidlo na papiere.
Výchovný zámer odborky
Odborka podnecuje záujem o problematiku. Je prípravou na vyššie stupne odborky v skautskom veku.
Odporúčaná literatúra
- Oľga Belešová: Minerály, Mladé letá 1978
- V. Hrabětín, E. Knobloch: Kapesní atlas zkamenělin, SPN
- Oldřich Fejfar : Zkamenělá minulost: , Albatros 1989