1. Ovládam základnú stavbu tela včely a viem rozoznať kráľovnú, robotnicu a trúda a poznám základné rozdiely medzi nimi. Viem, ako sa včely správajú – kedy sa cítia ohrozené a obranne útočia, ich vývoj a rozdelenie prác v úli, vplyv počasia na ich aktivitu v úli a mimo úľa, základné práce včelej rodiny počas jednotlivých ročných období.
  2. Viem, z ktorých základných častí sa skladá včelí úľ. Navštívil som aspoň jeden včelín v sprievode včelára, ktorý mi vysvetlil používanie základného vybavenia každého včelára, a porozprával som sa s ním o tom, ako sa bezpečne pracuje so včelami pri práci v otvorenom úli.
  3. Viem, ako vzniká med. Poznám rôzne druhy medov podľa zdroja a ročného obdobia. Poznám priaznivé účinky medu na ľudský organizmus. Pripravil som pre družinu ochutnávku aspoň štyroch rôznych medov.
  4. Prečítal som si knihu alebo odborný časopis o včelárstve.
  5. Spoločne so skúseným včelárom som pripravil celoročný kalendár základných aktivít a prác včelára v jeho včelíne. Vysvetlil som ho niekomu, kto sa s včelárstvom ešte nestretol.
  6. Vyrobil som si vlastný púpavový med a naučil som svoju družinu, ako sa vyrába.
  7. Poznám základný rozdiel medzi uštipnutím včelou a osou. Viem v týchto prípadoch podať prvú pomoc. Viem tiež, ako podať špeciálne prvú pomoc, keď je niekto alergický na uštipnutie včelou, a tak zabrániť anafylaktickému šoku.
skauting-program-odborka-skauti-z-84

Červený stupeň

Plnenie červeného stupňa vyžaduje zvládnutie úloh zeleného stupňa.

  1. Pravidelne počas jedného roka som aktívne pomáhal včelárovi a poprosil som ho, či by som sa nemohol špeciálne ja starať o jednu z jeho včelích rodín. Pri práci som si skúsil základné včelárske úkony: príprava a použitie dymáku, pri jarnej prehliadke som sa pokúsil nájsť kráľovnú, pri prehliadke úľa som si lepšie všímal štádia vývinu včely, viem na pláste rozoznať, kde je uložený peľ, med a kde sa vyvíja nová včela. Skúsil som si vytáčanie medu a prácu so zakrmovaním včiel pred zimovaním.
  2. Viem, na ktorú svetovú stranu sa majú usádzať úle a ich letáčové otvory.
  3. Naštudoval som si z literatúry alebo videí na internete tanec včiel. Pokúsil som sa odpozorovať tanec včiel. Viem, aký je jeho význam.
  4. Naštudoval som si, čo je to materská kašička a propolis. Viem, ako tieto látky včely vyrábajú, na čo tieto látky včely využívajú a ako môže ich používanie pomáhať nám ľuďom. Podľa rád včelára som si vyrobil vlastnú propolisovú tinktúru.
  5. Získal som aspoň 3 dcl vlastného medu z úľa, o ktorý sa starám.
  6. Našiel som dôvody, prečo sú včely pre svet dôležité. Vytvoril som poster alebo prezentáciu, ktorú som predstavil spolužiakom alebo oddielu.
  7. Navštívil som múzeum o včelárstve alebo som sa zúčastnil prednášky o včelách.
  8. Vyrobil som sviečku z voskovej medzistienky a niekomu som ju daroval.
skauting-program-odborka-skauti-c-84

Aktuálne najčítanejšie

Deň Zeme: Zaujímavé fakty, o ktorých ste možno nevedeli

Každý rok 22. apríla ľudia na celom svete oslavujú Deň Zeme. Je to špeciálny deň, kedy prejavujeme uznanie našej planéte a podnikáme kroky na...

Vlaková púť Betlehemského svetla: Skauti šíria mier, pokoj a nádej do viac ako...

BRATISLAVA – 13. decembra 2023. Počas tohto víkendu čaká Betlehemské svetlo už tradičná cesta vlakmi po celom Slovensku. Slovenskí skauti ho postupne doručia na...

Na ceste za aktívnym občianstvom

Sloboda, demokracia, komunita. To nie sú len prázdne slová. Naopak, sú to slová, ktoré v nás vzbudzujú chuť konať, nie nečinne sedieť a byť...