Slovenčinár
Zelený stupeň
- Vytvoril som slovník “skautizmov” vrátane výkladu ich významu a možných synoným.
- Zábavnou formou som prezentoval pred družinou najčastejšie chyby v slovenčine. Pripravil som si tipy a triky, ako si zapamätať konkrétne pravopisné či gramatické javy.
- Naučil som sa používať korektorské značky pre opravu chýb a úpravu textu. Použil som ich na korekciu aspoň piatich normostrán.
- Napísal som aspoň jeden text z nasledujúcich:
- recenzia na knihu vydanú Slovenským skautingom,
- slávnostný príhovor k významnej udalosti družiny či oddielu,
- vlastný skautský životopis.
- Viem vymenovať vybrané slová, vrátane menej frekventovaných.
- Našiel som min. 5 chýb v internetových alebo printových médiach (pravopis, gramatika, písanie interpunkcie…).
- Zúčastnil som sa olympiády slovenského jazyka.
Červený stupeň
- Pripravil som zoznam jazykovedných príručiek a odborných internetových stránok, ktoré môžem využiť pri kontrole svojich textov.
- Pre družinu som pripravil aktivitu na hádanie etymológie slovenských slov.
- Zmapoval som vybrané slovo v rôznych slovenských nárečiach.
- Prečítal som aspoň 5 odborných jazykovedných alebo literárnovedných článkov alebo odbornú knihu.
- Vybral som jeden jazykový jav (napr. písanie i/y, časovanie) a zmapoval som, ako ho upravovali vybraní kodifikátori (Bernolák, Štúr, Hattala + Hodža, S. Czambel, PSP v 20. storočí…).
- Porovnal som jazykový systém slovenčiny so systémom iného jazyka, ktorý sa učím. Výsledky som prezentoval pred družinou.
- Vybral som si slovenské dielo, ktoré bolo spracované rôznymi formami (kniha, audiokniha, rozhlasová hra, divadelná hra, televízna inscenácia) a porovnal som min. 2 spracovania.
- Našiel som v znení tejto odborky 3 skryté chyby (pravopis, interpunkcia…).