Skialpinista
Zelený stupeň
- Svojej družine som predstavil základnú skialpinistickú výstroj a vysvetlil jej význam: skialpové lyžiarky, skialpové viazanie, skialpové lyže, stúpacie pásy, polohovacie palice, lavínová sonda, lavínová lopatka, lavínový vyhľadávač, plus ak máš, tak mačky, cepín, stúpacie železá, ABS batoh.
- Viem sa správne zbaliť na skialpinistickú túru, poznám oblečenie vhodné na šliapanie a na lyžovanie.
- Naučil som sa správne starať o lyže, viem ich navoskovať, nabrúsiť hrany, nastaviť viazanie na lyžiarku. Po túre/výšľape si viem uložiť a očistiť výstroj (vysušiť lyžiarky, pásy…) tak, aby mi vydržala čo najdlhšie.
- Na zimnom výlete som ukázal družine pohyb do kopca a otáčanie v svahu pri stúpaní na skialpových lyžiach.
- Viem si správne zbaliť a očistiť stúpacie pásy tak, aby som si ich mohol ešte dvakrát nasadiť na lyže počas túry. (Inak povedané, aby lepidlo na pásoch lepilo, aj keď si ich dám dolu z lyží).
- Ovládam základné techniky lyžovania v neupravenom teréne. Poznám, ako sa lyžuje v ťažkom (mokrom) snehu a v suchom (prašan).
- Poznám stupnicu lavínového nebezpečenstva, viem, aké sklony svahov sú bezpečné pri danom stupni, a pred túrou sa informujem o aktuálnej lavínovej situácii.
- Viem určiť sklon svahu pomocou lyžiarskych paličiek.
- Pri zjazde dolu dodržiavam bezpečné odstupy a mám na hlave prilbu.
- Zúčastnil som sa aspoň troch skialpinistických výletov.
Červený stupeň
Plnenie červeného stupňa vyžaduje zvládnutie úloh zeleného stupňa.
- Viem vysvetliť a nájsť útvary v teréne: hrebeň, chrbát, rebro, žľab, kuloár, lavínový kotol, mulda, prevej, vankúš, klin, splaz, exponovaný terén, náveterná a záveterná strana, hranica lesa.
- Ovládam základne vedomosti o lavínach. Viem vysvetliť rozdelenie lavín: podľa tvaru odtrhu, sklznej plochy, formy pohybu, vlhkosti snehu, tvaru dráhy.
- Poznám faktory, ktoré zväčšujú a zmenšujú lavínové nebezpečenstvo: počasie, terén, účastníci.
- Viem a ovládam metódy na plánovanie túr: Rozšírená Munterova schéma 3×3 a Redukčná Munterova metóda.
- Naplánoval a uskutočnil som kompletne skialpinistickú túru a zobral som do úvahy lavínové správy, predpoveď počasia, možné zmeny počasia, lavínovú mapu, trasu, miesta na bezpečný návrat, prevýšenie, veľkosť skupiny, kondícia účastníkov, materiál.
- Viem lokálne zhodnotiť podmienky a podľa nich sa rozhodnúť, či pokračovať v túre, alebo nie. Do úvahy beriem: zrážky, vietor, teplotu, oblačnosť, typ snehu, množstvo nového snehu.
- Poznám metódu STOP & GO a riadim sa ňou.
- Družine som ukázal základné metódy zisťovania snehových podmienok: Kompresný test, Nórska sonda (nepovinné: Sklzný blok).
- Vyznám sa v typoch snehu, viem ich navzájom odlíšiť a poznám ktoré snehové vrstvy zvyšujú lavínové nebezpečenstvo.
- Družine som ukázal a predviedol ako funguje lavínový vyhľadávač.
- Viem, čo robiť po páde lavíny: sledovanie, telefonát, označenie bodov, lokalizácia, dohľadanie, vykopanie, prvá pomoc a správanie sa na lavíništi.
- Prakticky som si vyskúšal a našiel zahrabaný lavínový vyhľadávač v snehu, kde som využil aj sondu a lopatku.
- Viem poskytnúť lavínovú prvú pomoc: podchladenie, dusenie, šok, zranená chrbtica.
- Na výlete som ukázal, ako funguje kolmicová a špirálová dohľadávacia metóda.
- S lavínovou sondou viem rozlíšiť kameň, drevo, zem, ľad, lyžiarku, telo a kosodrevinu.
- Viem postaviť núdzové sane za pomoci lavínovej lopatky, lyží a uzlovačky.
- Trénoval som si brzdenie pádu s cepínom.
- Absolvoval som aspoň 6 skialpinistických výletov, kde som lyžoval na neupravenom snehu.