Kultúra
Zelený stupeň
- Zaujímal som sa o korene a vývoj európskej kultúry (antiku, kresťanstvo). Na túto tému:
- som navštívil výstavu;
- som si prečítal knihu;
- som si pozrel niekoľko dokumentárnych filmov.
- Konkrétnejšie som spoznával život a dielo aspoň jedného vybraného historického umelca (Homér, Goethe, Shakespeare, Mozart, Beethoven, Wagner, Tizian, Rembrandt…) a spropagoval som ho.
- Pokúsil som sa vytvoriť vlastné umelecké dielo, ktoré by u druhých rozvíjalo predstavivosť.
- Navštívil som aspoň dva koncerty vážnej hudby.
- Navštívil som aspoň dve divadelné predstavenia.
- Ovládam pravidlá slušného správania sa (spoločenský rebríček, zdravenie, stolovanie, kultúrne predstavenie…).
Červený stupeň
- Prečítal som aspoň 3 knihy venujúce sa kultúre, dejinám umenia, životopisom umelcov a pod.
- Napísal som si vlastný prehľad dejín výtvarného umenia a hudby – predstaviteľov a hlavné črty jednotlivých období.
- Zorganizoval som pre iných členov oddielu návštevu divadla, klasického koncertu alebo vernisáže.
- Napísal som kultúrnu recenziu, kde som sa kriticky zamyslel nad estetickou aj etickou kvalitou diela, jeho hodnotou a hĺbkou.
- Skautom som na príkladoch ukázal rozdiel medzi vkusom a nevkusom, umeleckými dielami a lacným konzumným gýčom.
- Hlbšie som sa venoval a zdokonalil v jednej oblasti umenia:
- hudba
- spev
- tanec
- divadlo
- poézia
- próza
- maľba
- modelovanie
- fotografia apod.
- Prezentoval som vlastné alebo iné umelecké dielo pred druhými.
- Zaujímavou formou som iných skautov učil pravidlá slušného správania sa.
Poznámky
-
Odborka chce vydať skautov na ťažšiu cestu, objavovanie skutočnej kultúry, nie gýču, lacnej pop zábavy, konzumu, spotreby a falošných emócií.
-
Odborka má povzbudiť skautov, aby sa začali zoznamovať s veľkými príkladmi vysokého umenia, s vnútornou hodnotou umeleckých diel.
-
Odborka má podporovať využívanie predstavivosti – tak to robia umelecké diela, brak všetko realisticky odhaľuje. K pochopeniu voskovej figuríny nie je treba ani štipka predstavivosti (povrchný sentiment, realistickosť, mŕtvosť), umelecké dielo nás vedie k skutočnému svetu zraniteľných a žijúcich ľudí (predstavivosť).
-
Odborka chce tiež rozvíjať kritický postoj, neprijímať za umenie čokoľvek, hľadať vysoké umenie. Odhaľovať korene kultúry, spätosť s náboženstvom, zdôrazniť a osláviť všeobecne platné ľudské hodnoty, prepojenie estetiky a etiky, estetický pohľad má skvalitňovať etický život. Vysoká kultúra má imaginatívne vyvolávať etické nazeranie, zušľachťovať ľudského ducha a predložiť mu víziu.
-
S kultúrou človeka súvisí aj jeho kultivovaná komunikácia a dodržiavanie pravidiel slušného správania.