Chemik
Zelený stupeň
- Poznám značky PSP (periodickej sústavy prvkov) a pre družinu som z nich urobil pexeso (na jednej kartičke slovenský názov, na jej dvojici chemický názov a značka), ktoré sme si spolu aj zahrali.
- Vyrobil som si lávovú lampu a viem vysvetliť princíp jej fungovania.
- Zalial som čaj studenou a teplou vodou. Pozoroval som, čo sa tam deje, viem popísať tento fyzikálno-chemický jav a jeho princíp.
- Pomocou pH indikátora (uvarená šťava z červenej kapusty) som zoradil od najkyslejšieho po najzásaditejší tieto vzorky: voda, šťava z citróna, roztok sódy bikarbóny, čistiaci prostriedok a ocot.
- Pripravil som nasýtený vodný roztok cukru alebo soli. Rozdelil som ho do dvoch pohárov, na ktoré som položil špajdľu, z ktorej visela šnúrka ponorená do roztoku. Jednu časť som nechal v pokoji, druhú časť som občas premiešal a pozoroval som, čo sa deje, až kým sa všetka voda nevyparila. Porovnal som výsledky v oboch pohároch a viem vysvetliť, čo sa udialo.
- Naštudoval som si základné informácie a zaujímavosti o svojom obľúbenom chemikovi alebo chemičke a vybranou formou (PowerPoint, nástenka, video, plagát…) som ich odprezentoval družine.
- Poznám a dodržiavam zásady bezpečnej práce s chemikáliami.
Červený stupeň
- Poznám princípy periodickej sústavy prvkov a poznám základné charakteristiky jednotlivých skupín. Vymyslel som mnemotechnické pomôcky na zapamätanie hlavných skupín alebo som sa naspamäť naučil “The periodic table song”. Odprezentoval som ich družine.
- Vypočítal som a pripravil roztoky s objemom 100 ml:
- sódy bikarbóny w = 4,00%,
- kuchynskej soli w = 10,00%,
- octu w = 4,00%.
- Do jedného pohára s vodou som vložil kus medeného drôtu a do druhého železný klinec tak, aby časť predmetov vyčnievala z vody. Niekoľko dní som pozoroval čo sa deje. Viem opísať prebiehajúci jav chemickými rovnicami.
- Do vysokého skleneného pohára som postupne nalial med, sirup (kukuričný alebo aj iný), tekutý saponát, vodu, olej a izopropanol. Potom som do neho vhadzoval rôzne predmety (aspoň 5), napr. skrutku, cherry paradajku, plastový vrchnák, pingpongovú loptičku a pod. Pozoroval som, čo sa deje. Jav viem vysvetliť.
- Izoloval som DNA zo slín alebo ovocia podľa návodu na internete. Viem, čo je DNA, čo je princípom jej izolácie a rozumiem každému kroku. (V ktorom kroku dochádza k narušeniu jadrovej membrány, ktorá chráni DNA?)
- Pomocou pH indikátora (uvarená šťava z červenej kapusty) som si zostavil škálu hodnôt pH minimálne 7 rôznych roztokov. Zamyslel som sa nad inými možnými prírodnými pH indikátormi, vyskúšal som ich a porovnal s červenou kapustou. Viem čo hodnota pH znamená.
- Napísal som článok do skautského/zborového časopisu alebo na zborovú webovú stránku o mojom obľúbenom chemikovi/chemičke alebo chemickom objave.
- Pre družinu alebo oddiel som pripravil experiment z anorganickej alebo organickej chémie, ktorý som potom zaujímavým spôsobom vysvetlil.
Aj chémia ako veda ide dopredu, a preto k sledovaniu noviniek a trendov odporúčame niektoré Instagramové účty, príp. vedecké časopisy, ktoré sa venujú aktuálnemu dianiu v tejto oblasti. Sú nimi napr.:
- časopis Quark;
- Instagramové účty (niektoré majú aj formu podcastov):
- z_zvedkyne,
- okomchemika,
- veda_na_dosah,
- kreslim_vedu,
- vedeckeokienko,
- _skumavka_,