Aktivity pre vĺčatá
Sviečka za mier, po staronovom
Aj tento rok začíname tradičnou aktivitou – Sviečkou za mier. Jej hlavným posolstvom je tiché vyjadrenie túžby po mieri. Sviečky za mier si môžete vyrobiť pre seba, ale i pre tých, ktorých chcete pozvať, aby sa k týždňu za mier pripojili. Sviečky tradične zapaľujeme v nedeľu – posledný deň týždňa za mier po západe slnka. Tento rok to bude 23.9. po 19:00.
Pri je svetle môžeme zotrvať krátko v tichu alebo v modlitbe za pokoj vo svete. Cieľom je, aby sa k nám postupne pripájalo stále viac ľudí a spolu so symbolickým svetielkom sa snažili pokoj šíriť i v každodennom živote.
Návody
- Okrem pôvodného návodu z orechových škrupín pridávame link na jednoduchý návod na výrobu sviečok z včelieho vosku.
- Komu sa páčila minuloročná aktivita s dumkou o mieri, nájdete ju tu.
- Návod na výrobu sviečky z orechových škrupín:
Materiál: škrupinky z vlašských orechov, vosk zo starých sviečok, knôt alebo špagát namočený vo vosku (obyčajný – jutový, nie umelý), tenší drôt, stará plechovka, v ktorej môžete roztápať vosk, sviečka
Nastrihajte knôt (alebo špagát na cca 4cm kúsky (nevadí ak je knôt dlhší, je jednoduchšie ho potom skrátiť, ako riešiť, že sa nám utopil vo vosku 🙂
Aby nachystaný knôt lepšie stál, stačí ak ho trocha obmotáte drôtom. Keď je takto pripravený, vložíte ho do škrupinky. Potom v plechovke nad sviečkou roztopte vosk. Roztopeným voskom zalejte knôt v škrupinke tak, aby dostatočná časť vytŕčala von. Takto pripravené sviečky nechajte schnúť. Skúste ich vyrobiť čo najviac, aby ste ich potom mohli rozdávať ďalej.
Topánky pokoja
Materiál: obľúbené topánky, obrázok holubice, lep alebo lepiaca páska
Postup: Na začiatok si prečítajte príbeh:
Bol jeden človek, ktorý mal koňa a osla. Raz, keď kôň a osol išli spolu po ceste, hovorí oslík koňovi: „Ja už nevládzem, ak chceš aby som neumrel, zober si na seba kus môjho nákladu“. Ale kôň o tom nechcel ani počuť.
Tak osol prešiel ešte niekoľko desiatok metrov a uhynul. Pán potom všetok oslov náklad preložil na koňa a k tomu ešte oslovu odranú kožu. Kôň sa neodvážil vzdorovať, ale sám pre seba si pomyslel: „Ja úbožiak, keby som na seba vzal kúsok oslovho nákladu, nemusel som ho teraz niesť celý, ba ešte aj jeho kožu“.
Po prečítaní príbehu sa môžete porozprávať o konaní zvierat. Nie sme niekedy takí istí ako kôň? Spomeniete si na nejakú situáciu v poslednom čase, keď vám niekto pomohol? Aj vy ste niekomu pomohli?
Pokúsme sa od dnes viac pomáhať druhým, aby sme neostali na všetko sami ako kôň z príbehu. Ako pripomienku si vyrobíme topánky pokoja.
Etapa 2 – topánky pokoja
Pre tento týždeň si vyber jedny svoje obľúbené topánky. Topánky si môžeš označiť na boku (príp. na šnúrke) malou „nálepkou“ s logom mieru, ktorú si môžeš vytlačiť alebo nakresliť podľa predlohy v dokumente (na ďalších stránkach dokumentu nájdeš aj obrázky, ako si môžeš holubicu prichytiť).
Tieto topánky ti budú každý deň pripomínať, že tento týždeň si nositeľom mieru. Vždy pri obúvaní ti pripomenú, aby si aj dnes spravil niečo pre šírenie pokoja vo svojom okolí. Zároveň, keď uvidíš na ulici niekoho s takýto označením na topánkach, budeš vedieť, že je to tvoj „mierový spolubojovník“.
Tip: túto aktivitu možno prepojiť i s behom za mier: obuj si tenisky mieru – Skautský Beh za Mier
Beh môže byť uskutočňovaný individuálne jednotlivými družinami a oddielmi podľa nižšie vypísaných kategórii ALEBO môžete vyskúšať urobiť štafetu okolo obce, či mestskej časti.
Kategórie
- „Maugliho štvrtinka“ (vĺčatá (= 1. st. ZŠ), 250 m)
- „Foglarova jednotka“ (skauti (= 2. st. ZŠ), 1 km)
- „Powellova päťka“ (mladší roveri (= SŠ), 5 km)
- „Setonova desiatka“ (starší roveri (= VŠ), 10 km)
Výlet podľa mapy mieru
Materiál: faborky (na úvodnú aktivitu); mapa, farbičky
Úvodná aktivita: Rozdeľte družinu na 2 skupiny. Vyznačte krátku trasu (max na 5 min.) na lúke a v lese, ktorú budú musieť obe skupiny prejsť. Výhodou bude, ak na trase budú aj konáre, štrk a pod. V prvej skupine však musia byť členovia bosí, v druhej obutí. Obom skupinám stopujte čas.
Po návrate skupín zhodnoťte cestu – aká bola hra pre prvú a druhú skupinu? V čom bol rozdiel? Ako ju vnímali? Aké mali časy? S čím sa museli jednotlivé skupiny vyrovnávať? Viete si predstaviť, že by ste mali takto prejsť po smetisku/skládke? V čom spočíva výhoda obutých oproti bosým? (napr. rýchlosť, bezpečnosť, ochrana…)
Tip: úvodná aktivita sa dá nahradiť návštevou obuvníckej dielne, kde sa vĺčatá dozvedia, aká práca a námaha sa ukrýva za výrobou ručne robených topánok; porozprávať by o tom vedel aspoň zhruba aj nejaký miestny opravár obuvi.
Etapa 2: Povedzte družine, že Vás čaká fiktívny výlet podľa „mapy mieru“.
Skôr než sa vydáte na cestu, musíte si zvoliť dobrú obuv. Na čo? Aby ste šikovnejšie zvládali nástrahy. Bosí sa boja chodiť rýchlo, idú príliš opatrne. Už poznáte aké je to behať na boso a aké výhody má obuv na bežnej ceste. Pred čím sa treba chrániť na ceste pokoja?
Ak chcem byť skutočným šíriteľom pokoja, musím mať dobré topánky, ktoré ma budú chrániť pred lenivosťou, neochotou, strachom… . Ako získať takéto topánky?
Materiál na takéto topánky sa zháňa tvrdou prácou: poctivosťou, čestnosťou, ochotou, láskou a priateľstvom. Aby ste ho získali, stanovte si konkrétne záväzky:
- Poctivo si budem plniť svoje povinnosti – aj tie do školy, aj tie doma.
- Nebudem zodpovednosť zhadzovať na druhých (to sestra mala upratať izbu, nie ja…a pod)
- Ak uvidím, že niekto potrebuje pomôcť a ja mu viem pomôcť, neváham a pomôžem (utrieť riad, vyniesť smeti, pomôcť mame pri varení…)
- Vyhýbam sa hádkam (neobviňujem druhých…)
- Miesto hier na počítači, mobile…a pod. teším sa z čítania knihy, z výletu do okolia, z futbalu s kamarátmi …atď
- …
Môžeme doplniť ďalšie úlohy podľa toho, čo sú naše aktuálne prekážky: napr. čoho sa bojíme: zákazu mobilov a elektroniky, nudy, hanby,…atď
Vždy, keď sa vám podarí splniť niektorú z úloh, zaznačte si to do mapy. Môžete použiť náš návrh, ale môžete si vytvoriť i vlastnú mapu.
V mape si môžeš vyznačiť, aká bola úloha ťažká
- rieka – ľahká úloha
- les – stredne ťažká úloha
- vrch / kopec – ťažká úloha
Môžeš nakresliť aj konkrétne miesto, kde si úlohu plnil. Mapu môžeš ľubovoľne dokresliť podľa pocitov, ktoré si pri / po plnení úloh mal. Do rohu mapy môžeš umiestniť motivačný citát k šíreniu mieru (inšpirácie nájdeš na stránke so zamysleniami). A samozrejme, mapu môžeš ľubovoľne farebne dotvoriť – použiť môžeš motív, ktorý sa ti páči (napr. z Pána prsteňov alebo inej tématiky).
Aktivity z roku 2017
Vlčiacka cena za mier
Priebeh: Vodca vysvetlí vĺčatám, čo je to Nobelova cena za mier a tiež to, že sa udeľuje každý rok. Následne dostanú za úlohu vymyslieť si vlastnú cenu za mier, napr. „Mauglího cena za mier“ alebo (keďže patrón vĺčat je sv. František) „Františkova cena za mier“. Túto cenu bude môcť získať hocikto v družine
Počas celého mesiaca budú na každej družinovke hlasovať, komu udelia túto svoju cenu za mier. Kritériá môžu byť: kto sa najviac pričinil o „mier v družine“ – uzmieroval kamošov, pomáhal riešiť konfliktné situácie, ustúpil pri zvade…a pod. Cenu môže dostať aj vodca, ak zaňho vĺčatá zahlasujú. Teda zapájajú sa všetci, aby si navzájom dávali dobrý príklad. O udeľovaní ceny rozhodujú všetky deti v družine hlasovaním a musia si vedieť aj obhájiť dôvod udelenia ceny 🙂
Mosty mieru pre vĺčatá
Cieľ hry: budovať mosty sa dá mnohými spôsobmi. Nemusia to byť hneď nejaké veľké veci. Táto hra okrem zábavy ponúka prostredníctvom svojich úloh aj zopár nápadov ako budovať mosty medzi ľuďmi tým najjednoduchším spôsobom.
Pravidlá hry:
Hra je určená pre 2 – 8 hráčov (podľa počtu zapojených členov družiny) vo veku vĺčat. K hre budete potrebovať herný plán, jednu 6-hrannú kocku a po jednej figúrke pre každého hráča (dá sa použiť figúrka z iných hier / postavička z „kinderka“ / plastový vrchnáčik / kamienok…).
Hráči sa pohybujú jednotlivo, podľa počtu bodov hodených na kocke. Na hracom pláne sa nachádzajú políčka označené obrázkami, ktoré môžu hráča popohnať alebo zdržať – záleží od toho, či splní úlohu, ktorá na dané políčko pripadá. Ak hráč stúpi na takéto políčko, hádže opäť kockou a podľa toho, aké číslo hodí, čaká ho úloha:
Srdce:
1) Objím niekoho a posuň sa o políčko dopredu.
2) Skús rozosmiať čo najviac ľudí v miestnosti. Ak sa ti podarí všetkých, posuň sa o 2 políčka dopredu. Ak nikoho, tak sa posuň o 2 políčka dozadu.
3) Povedz, čo musíš vedieť o človeku aby pre teba nebol cudzí?
4) Pochváľ niekoho v miestnosti a posuň sa o políčko dopredu.
5) Poďakuj sa niekomu v miestnosti za konkrétnu vec, ktorú pre teba spravil.
6) Povedz, čo ti naposledy urobilo radosť.
Hviezda:
1) Povedz druhému niečo pekné, čo by ho potešilo = zlož kompliment človeku naľavo
2) Zabav ostatných vtipom = povedz vtip
3) Zistí, kedy má narodeniny človek po jeho pravici
4) Povedz ku každému v miestnosti niečo čo máte spoločné
5) Povedz ku každému v miestnosti to, čo sa ti na ňom páči
6) Čo ťa dokáže nahnevať?
Ľalia:
1) Podeľ sa o niečo s ostatnými. Ak sa ti to podarí, posuň sa o 2 políčka dopredu.
2) Nauč ostatných v miestnosti pesničku/básničku/niečo, čo vieš ty a iní to nevedia. Ak to bude mať úspech, posuň sa o 2 políčka dopredu.
3) Vymenuj aspoň 3 mosty vo vašom okolí
4) Počas jednej minúty rozprávaj o tom, na čo nám slúžia mosty.
5) Sprav mostík a posuň sa o políčko dopredu. Ak ho nespravíš, posuň sa o jedno späť.
6) Vymysli čo najviac riešení ako sa dostať cez rieku keby neboli mosty.
Šípky: jednoducho posúvajú hráča po moste buď dopredu alebo do zadu.
Materiál k hre
Aktivity z roku 2016
Mierový modrý život pre vĺčatá
Aj vĺčatá môžu plniť svoj jednoduchší modrý život. Po splnení úlohy si dané políčko vyfarbia na modro.
Deň/úloha | Pre druhých | Priateľstvo | Modlitba za mier | Sebazápor |
Pondelok | ||||
Utorok | ||||
Streda | ||||
Štvrtok | ||||
Piatok | ||||
Sobota | ||||
Nedeľa |
Vysvetlenie
„Pre druhých“ – podelil som sa so spolužiakom o desiatu; pomohol som spolužiakovi s úlohou; splnil som domácu prácu namiesto súrodenca; prekvapil som niečím rodičov (postlal som im posteľ/privítal ich po práci teplým čajom/ponúkol som sa, že pomôžem mame s večerou/otcovi na záhrade/vyčistil som im topánky); keď sme boli s triedou vonku, pani učiteľke som natrhal kvety; pustil som kamaráta v rade v jedálni pred seba; zastal som sa spolužiaka, ktorému sa smiali…
„Priateľstvo“ – nehádal som sa, neodvrával som, nefrflal som, danú úlohu som splnil bez napomínania;
„Modlitba za mier“ – detská modlitba zo zoznamu modlitieb na stránke Modlitby za mier;
„Sebazápor“ – mohol som zaklamať, že „ja som to nebol“, ale priznal som sa, keď som niečo vyviedol; naozaj sa mi nechce strážiť malého brata, ale spravím to; chcem sa najprv hrať a až potom robiť domáce úlohy, ale poslúchnem mamu a spravím to tak, ako chce ona; mama/tato povie niečo, čo sa mi nepáči (napr. cez víkend pomôžeš babičke / pôjdeme na záhradu / dnes nebudeš pozerať telku), ale nebudem protestovať; zjem aj keď mi dajú niečo, čo mi nechutí;
Mierová misia
Vĺčatá nemajú „špeciálne mierové úlohy“ na každý deň, namiesto toho v deň družinovky plnia s družinou jednu „Mierovú misiu“ zo zoznamu, ktorú spolu vyberú.
Zoznam Mierových misii pre vĺčatá
- zahráme si malé divadielko zo života Matky Terezy – vhodné, keď prší
- beseda s človekom, ktorý sa venuje pomoci deťom – vhodné, keď prší
- na družinovke spolu niečo uvaríme („guláš mieru“ / „palacinky mieru“…) a spolu to odnesieme napr. deťom do deckého domova, chudobným, či bezdomovcom
- podnikneme „puťák za mier“, výlet (sami si zvolíme trasu podľa fyzických možností detí), počas ktorého zbierame listy, kvety, šišky, kamienky, pozorujeme všetko okolo seba a fotíme pekné výhľady. Potom vyvoláme pár fotiek a spolu s nazbieraným materiálom nalepíme do čistého zošita, popíšeme trasu, kadiaľ sme šli, čo sme videli, môžeme i niečo nakresliť… napokon tento zošit odnesieme deťom do nemocnice, ktoré nemôžu ísť von a vidieť to, čo my (môžeme pre ne prípadne spraviť i zbierku hračiek).
Aktivity z roku 2015
Svetielko v tme
Cieľ: vysvetliť, ako nás zlosť oslepuje; ukázať, aké je dôležité vedieť sa ospravedlniť
Materiál: baterky, rôzne predmety (ktoré deti budú potom hľadať v tmavej miestnosti)
Miesto: miestnosť, ktorá sa dá zatemniť
Príprava: Pred družinovkou do miestnosti rozložíme rôzne predmety, ktoré deti budú musieť neskôr nájsť – napr. zápisník, lopta, strúhatko, plyšák, lepiaca páska, lyžička…atď. Nemusia byť všetky uložené na nejakom nezvyklom mieste, veď deti môžu vojsť pred aktivitou do miestnosti. Pred aktivitou ich však na predmety neupozorňujeme.
1. etapa: tmavá miestnosť
Družine vysvetlíme, že ich teraz čaká úloha hľadať v tme konkrétne predmety. Do miestnosti vždy vojde iba jeden človek a dostane za úlohu priniesť jednu konkrétnu vec. Na hľadanie im určite presne stanovený čas (napr.30 sekúnd, ale záleží od veľkosti miestnosti a pod.). Je dobré, pripraviť viacero vecí, ktoré budú ukryté podľa rôznej náročnosti, nech si každé dieťa odskúša i skutočne náročné prostredie. Nebojte sa uložiť niektoré predmety tak, že ich za tmy nie je možné nájsť.
Keď už každý prejde úlohu aspoň 2-3 krát, zistite koľko vecí ste našli a koľko nie. Potom povedzte deťom, nech si vezmú baterky a pokúsia sa s ich pomocou nájsť zvyšné veci, ktoré sa vám nepodarilo vyhľadať za tmy. Ak by aj tak ešte nenašli nejaké veci, môžete vojsť do miestnosti spoločne a svietiť viacerými baterkami, prípadne si zasvieťte veľké svetlo.
2. etapa: diskusia o tme, svetle a hneve
Keď všetko nájdete, položte veci do stredu a sadnite si okolo. Začnite s deťmi krátku reflexiu. Spýtajte sa ich, aké to bolo, keď museli hľadať veci za tmy. Čo bolo ťažké? Na aké prekážky narážali? Porovnajte aké to bolo, keď zrazu mohli mať so sebou svetielko – ako sa zmenil ich pohľad, ako sa im potom hľadalo? A keď sa potom zasvietilo v celej miestnosti?
Keď si zodpoviete na otázky, prejdite k prirovnaniu tmy k zlosti: Keď sa na niekoho naštvem, tak sa nám mnohokrát zatieni správny pohľad na svet, nevieme sa dobre sústrediť na úlohy, ktoré máme robiť a pomôcť kde treba (napr. mame, kamarátovi). Je to také isté ako v tej tmavej miestnosti – nevieme sa zorientovať. Opýtajte sa detí, či si vedia takúto situáciu predstaviť, resp. či to niekedy zažili. Čo cítili, keď boli naštvané? Nahnevali už oni niekoho? Čo urobili preto, aby sa ten človek na nich nehneval? Skúsil sa niekto z nich ospravedlniť? Aké to bolo? Pomohlo to niekomu?
3. etapa: o ospravedlnení
Tmu sme v predošlej etape prirovnali k hnevu. V poslednej etape sa skúsime nájsť spôsoby, ako pomôcť druhému, aby sa nehneval. Rozdeľte deti do malých skupiniek (2-3 osoby) a dajte im úlohu, aby zahrali nasledujúce situácie:
- v triede jeden spolužiak stále robí zle druhému (štuchá ho, kradne mu veci, žaluje na neho, a pod.) Zahrajte najskôr ako to vyzerá, keď sa títo dvaja stretnú sami.
- syn doma stále odvráva, keď ho mama volá, aby si spravil úlohy, príp. aby jej pomohol.
- sestry sa hádajú kvôli telke, keď jedna druhej ukradla ovládač…a pod.
Každú situáciu si zahrajte 2x. Prvý krát iba konflikt, v druhom kole skúste vymyslieť, ako by sa mal ten, čo doteraz robil zle ospravedlniť, aby mu ten druhý odpustil. Po každej scénke s ospravedlnením skúste zhodnotiť reakcie oboch strán.
Vlastný symbol mieru
Cieľ: pochopiť význam jednotlivých symbolov mieru, vedieť vytvoriť vlastný
Materiál: obrázky so symbolmi mieru: holubica (s ratolesťou), podanie ruky, zlomená puška; papiere, farby, štetce, plastelína…alebo iné výtvarné pomôcky, ktoré môžu použiť v druhej etape.
Priebeh: spoznávame symboly
Položte do stredu jednotlivé obrázky. Opýtajte sa detí, čo im napadne, keď ich vidia. Pripomínajú im niečo? Aký majú význam? Vedeli by povedať, čoho symbolmi sú? Keď uhádnu, spýtajte sa prečo si myslia, že si ich ľudia vybrali práve za symboly mieru. Vedeli by si predstaviť niečo iné ako symbol mieru? Ak áno, čo by to mohlo byť? Čo im pripomína mier, pokoj?
Po krátkej diskusii vyberte výtvarné pomôcky a rozdajte ich medzi deti. Ich úlohou bude vytvoriť ich vlastný symbol mieru. Môžu do neho zakomponovať všetko, čo spomínali v diskusii, ale nôžu vytvoriť aj niečo úplne jednoduché.
O snehuliakovi
Cieľ: vedieť pekným správaním roztopiť aj ľadového snehuliaka
Zdroj: hranostaj
Materiál: –
Priebeh: Na začiatku vyberieme jedného dobrovoľníka, ktorý bude predstavovať smutného a chladného snehuliaka. Úlohou ostatných detí je pomocou hrejivých slov rozohriať srdce snehuliaka. Hrejivé slová môžu byť napr.: spomienka na príjemný spoločný zážitok, „snehuliakova“ kladná vlastnosť, dobrý čin, ktorý „snehuliak“ vykonal, vyjadrenie kladného vzťahu k „snehuliakovi“ apod.). Osobu oslovujeme ako snehuliaka (pomôže to zbaviť sa ostychu).
Aktivity z roku 2014
Indiánska lúka mieru
Materiál: Príbeh o klincoch (pozri prvú etapu), pre každého papier s navrhnutými „pokušeniami“, košíčky na pečenie, farbičky; Na ďalšiu družinovku: nástenka a špendlíky (alebo veľký zelený papier a lep)
Vhodný čas na aktivitu: družinovka, oddielovka
1. etapa: príbeh (uvedenie do problematiky)
Radca vyrozpráva deťom príbeh „ako otec učil syna sebaovládaniu“:
Príbeh o klincoch
Istý otec raz povedal svojmu synovi: „Chlapče môj, si veľmi výbušný a ani nevieš, koľko trápenia tým spôsobuješ druhým. Pozri, vždy keď sa neovládneš, zatlč do plota klinec. Príď za mnou, keď už nevyskočíš na druhého, i keď ti urobí niečo nepekné.
Jedného dňa naozaj prišiel syn za otcom a hrdo mu povedal: „Dnes som nemusel zatĺcť ani jeden klinec!“ Vtedy mu otec odpovedal: „Výborne, teraz ťa však čaká ďalšia úloha: po každom dni, keď sa skutočne celý deň dokážeš ovládať, vytiahni z plota jeden klinec.“
Postupne klince ubúdali, až syn otcovi slávnostne oznámil, že už z plota vytiahol všetky klince. Otec ho pochválil, ale dodal: „Pozri, po klincoch ostali stopy“.
Zamyslenie: vždy keď niekomu ublížime, aj keď sa neskôr zmeníme, po našich činoch ostanú stopy (rany v duši ľudí, ktorým sme ublížili); Porozprávajte sa s deťmi, ako na nich pôsobí, keď im niekto ublíži.
2. etapa: krátka dumka
Radcovia nadviažu na príbeh a začnú dumku na tému: aké skutky môžu zabrániť konfliktom, či nedorozumeniam a prispieť pokoju medzi ľuďmi;
Pár navrhovaných otázok (môžete upraviť, skrátiť podľa vlastných nápadov a potrieb):
- Uveďte príklady, prečo sa ľudia hádajú. (treba sa zamerať na bežné situácie, s ktorými sa deti môžu stretávať)
- Čo je opakom nedorozumenia, nezhody, hádky?
- Stalo sa vám, že vás niekto nahneval, urazil (napr. že vám nadával)? Ako ste sa vtedy cítili?
- Spomeniete si na chvíľu, kedy ste sa s niekým hádali? Ako by sa dalo takej hádke predísť?
- Vedeli by ste sa ovládnuť, a urobiť niečo, aj keď sa vám úplne najviac nechce, aby ste zabránili hádke? Čo to znamená ovládnuť sa?
Radca rozdá deťom papiere, kde budú napísané príklady sebaovládania. Deti si môžu k jednotlivým príkladom niečo nakresliť (aby si ich lepšie zapamätali).
Niekoľko príkladov
- nenahnevať sa keď ťa niečo vytočí,
- nesťažovať sa na pridelenú úlohu,
- nezávidieť iným deťom,
- odolať pokušeniu (napr. pokušeniu frflať keď ma mama pošle so smeťami a sťažovať sa prečo nejde súrodenec; alebo pokušeniu brať súrodencovi hračky, či sa hnevať keď mi ich berie súrodenec; alebo pokušeniu vynadať niekomu, keď ma predbehne; alebo pokušeniu odvrávať učiteľke, rodičovi;
- vyčistiť si zuby aj keď sa mi nechce,
- učiť sa na písomku aby som mame spravil radosť.
Na záver etapy sa radca opýta, či by chceli aj oni svet bez hádok a vyzve ich, aby mu pomohli urobiť svet lepším.
3. etapa: Urobme svet lepším! (indiánska lúka mieru)
Úvod: Ako Sparťania boli cvičení v disciplíne v tvrdom prostredí a tvrdým výcvikom, tak i Indiáni boli odmalička cvičení v sebakázni a ovládaní sa: v ovládaní svojich pocitov, neukázať svoj strach, ale ani hnev.
Úloha: Radca vysvetlí vĺčatám, že teraz sa oni zahrajú na cvičených Indiánov a budú sa trénovať v sebaovládaní sa. Rozdá im papierové košíčky, z ktorých budú vyrábať kvietky. Vždy keď sa im podarí ovládnuť sa, vyfarbia si jeden kvietok. A čo to znamená ovládnuť sa? Môžu si ešte raz zopakovať, čo je napísané na papieri, príp. pridať niečo vlastné.
Celý týždeň budú deti zbierať kvietky a po „Týždni mieru“ si ich na družinovke prišpendlia na nástenku (alebo nalepia na veľký zelený papier) v klubovni. To bude ich „Indiánska lúka mieru“.Vyzvite vĺčatá, aby porozprávali, čo bolo pre koho najťažšie (v ovládaní sa).
Ich lúka im môže pripomínať, že aj oni môžu kedykoľvek urobiť niečo pre mier.
Čo by som spravil inak?
Materiál : –
Vhodný čas na aktivitu: družinovka, oddielovka
Priebeh: Vodcovia (alebo radcovia) zahrajú cca 3 scénky predstavujúce rôzne situácie hádok v bežnom živote. Napr.: hádka s rodičmi, prečo sa mám učiť a nemôžem ešte pozerať telku; hádka medzi kamarátmi pre podvádzanie pri hre; hádka so spolužiakmi kvôli predbiehaniu v rade na obed…a pod.
Po každej scénke vyberieme aspoň 2 skupiny, ktoré dostanú za úlohu zahrať, ako by sa oni zachovali, aby k hádke nedošlo. Potom prístup oboch skupín porovnáme a povieme si, čo bolo v konaní jednotlivých lepšie, čo horšie a prečo.
Detská púť za mier
Materiál: sviečky
Vhodný čas na aktivitu: záleží od vybraného miesta, ak je blízko, tak vhodné na družinovku, oddielovku; ak je vzdialenejšie tak na výlet.
Vhodné miesto aktivitu: napr. na kalvária alebo pamätník nejakého boja, či vojny.
Priebeh: Vyberte si miesto, kam budete putovať – či k pomníku alebo na kalváriu.
- Ak putujete k pomníku
Vysvetlite vĺčatám, že dnešné putovanie nie je len také hocijaké. Dnes pôjde o malú púť za mier. Porozprávajte im o mieste, kam idú – vysvetlite dôvod, prečo a komu bol postavený.Keď vyjdete hore, nájdite vhodné miesto, kde by ste mohli zapáliť sviečku. Nachvíľku sa stíšte. Radca môže povedať, prečo vybral práve tento miesto, a že teraz tu zapália sviečku, ktorá má byť vyjadrením úcty k padlým v boji, ale tiež pripomienkou toho, že nechceme, aby sa niečo také opakovalo.Po tomto obrade si môžete lepšie prezrieť miesto.
- Ak putujete na kalváriu
Vysvetlite vĺčatám, že dnešné putovanie nie je len také hocijaké. Dnes pôjde o malú púť za mier. Porozprávajte im o mieste, kam idú (ak je to pomník, tak im vysvetlite dôvod, prečo a komu bol postavený; ak ide o kalváriu, povedzte im o jej význame a symbolike).Keď vyjdete hore, nájdite vhodné miesto, kde by ste mohli zapáliť sviečku. Nachvíľku sa stíšte. Radca môže povedať, prečo vybral práve toto miesto a že teraz tu zapália sviečku, ktorá má byť prosbou za pokoj (doma, vo svete). Pri zapaľovaní môže každý povedať svoju prosbu, či modlitbu.