Folklorista
Zelený stupeň
- Poznám tradičný ľudový kroj charakteristický pre dedinu alebo oblasť, v ktorej žijem, a jednotlivé časti, z ktorých pozostáva. Ak to bolo možné, vyskúšal som si ho obliecť.
- Zistil som si informácie o folklórnych tanečných a speváckych súboroch pôsobiacich v mojom okolí a na Slovensku a predstavil som ich históriu a činnosť svojej družine (SĽUK, Lúčnica…). Aspoň jedno vystúpenie som navštívil.
- Vyšil som jednoduchý ľudový vzor alebo som ho inak stvárnil – vypálil do dreva, odtlačil do kože, namaľoval na textil.
- Zaujímavou formou som predstavil družine slovenské ľudové zvyky spojené s každým ročným obdobím.
- Spolu s družinou som sa naučil zaspievať aspoň 4 slovenské a 1 zahraničnú ľudovú pieseň.
- Pozrel som si film alebo reláciu o folklóre (Zem spieva, Po horách, po dolách, Rok na dedine…).
Červený stupeň
- Navštívil som aspoň 3 folklórne festivaly na Slovensku alebo v zahraničí.
- Porozprával som sa so starými rodičmi alebo inými staršími ľuďmi o ľudových zvykoch, ktoré boli typické v ich rodisku. Ak je to možné, prezreli sme si spoločne staré fotografie, ľudové kroje a ďalšie historické predmety.
- Nakreslil som mapu Slovenska, na ktorej som vyznačil všetky významné skanzeny (Vlkolínec, Starý Klíž, Vychylovka…), rozdelil som ju podľa regiónov (Gemer, Spiš, Ponitrie..) a k niektorým z nich som zakreslil ich špecifický kroj. Aspoň 4 skanzeny som navštívil.
- Zorganizoval som pre oddiel tanečnú aktivitu, kde sme sa naučili aspoň dva ľudové tance (odzemok, karička, krúcená…).
- Vyskúšal som si niektoré z ľudových remesiel – napríklad drevorezbu, drotárstvo, tkáčstvo, kováčstvo, hrnčiarstvo.
- Na ľubovoľnom hudobnom nástroji som sa naučil zahrať jednoduchú ľudovú pieseň.
- Spravil som prieskum vedomosti o ľudových zvykoch a tradíciách vo svojom okolí a zistil som, na akej škole je možné študovať folklór.