Stopár
- Na výprave sme sa naučili ako sa správať a maskovať pri pozorovaní zvierat.
- Vieme, aké stopy zanechávajú zvieratá (odtlačky chodidiel, perie, olúpaná kôra, trus, šupky semien a pod.).
- Poznáme odtlačky 10 zvierat (napríklad: kôň, krava, ovca, srnec, pes, mačka, zajac, vrabec, hus, sliepka). Stopy sme si nakreslili a obrázkami vyzdobili klubovňu.
- Na výprave sme sledovali stopu zvieraťa a z najkrajšieho odtlačku sme dokázali vyrobiť sadrový odliatok.
- Počúvali sme hlasy vtákov a zvierat a pokúsili sme sa ich napodobniť.
- Rozoznáme podľa hlasu 5 vtákov.
- Podľa ľudských stôp vieme určiť, či človek bežal alebo šiel voľným krokom.
- V prírode vieme podľa ohniska a poriadku okolo neho určiť, akí ľudia tam asi táborili.
- V mäkkej pôde alebo na prašnej ceste rozoznáme stopy vozidiel (bicykel, motorka, osobné auto, traktor…).
Poznámky
- Pri plnení tretieho bodu je možné použiť nahrávky hlasov vtákov a zvierat.
- Siedmy bod sa plní na snehu, v piesku alebo na prašnom povrchu aby deti rozdiel videli na vlastné oči.
- Pred plnením tejto odborky je potrebné preštudovať literatúru o stopárstve a pripraviť potrebný materiál (sadru, CD so zvukmi vtákov a zvierat a pod.)
Výchovný zámer odborky
Odborka rozvíja pozornosť, zručnosti a pomáha k intelektuálnemu a sociálnemu rozvoju. Zároveň pomáha pri budovaní pozitívneho vzťahu k prírode.
Odporúčaná literatúra
- K. Dolejš: Skautské stopařství, Merkúr, Praha, 1991
- Lisak Frédéric: Stopy a odtlačky : rozlišovanie vtáčích pier, rozpoznávanie stôp líšky, diviaka alebo jazveca.., Príroda, 1996
- Leutscher Alfred: Stopy a značky zvierat, Mladé letá, 1996
- Lisak Frédéric: Stopy, Slovart, 2004
- Gourier James: Mladý pozorovateľ v lese, Slovart, 2002
- Kayser Renée: Přítel lesa : Příručka pro mladé skauty, Osveta, 1997
- M. Dužík: Ako do prírody, Perex, Bratislava 1994
- Colvin Leslie: Pestrý život v prírode, Mladé letá, 2000