Novinár
- Navštívili sme televízne alebo rozhlasové štúdio alebo redakciu miestnych novín.
- Skúmali sme nejaký problém v oddiele, škole alebo meste a potom sme o ňom napísali.
- Spravili sme anketu týkajúcu sa názorov na nejakú zaujímavú otázku.
- Spravili sme aspoň jedno číslo vlastného časopisu, kde sme písali články a kreslili obrázky a poznáme, v čom sa líšia noviny od časopisu.
- Nahrali sme vlastnú rozhlasovú reláciu.
- Pripravili sme vlastný televízny program.
Poznámky
-
Vĺčatá a včielky by mali spoznať fascinujúce povolanie žurnalistiky. Novinári sa pri svojej práci dozvedajú veľké množstvo informácií, spoznávajú veľa nových vecí. V slobodných krajinách sú novinári strážnym psom demokracie. Včas upozorňujú verejnosť na hrozby, kontrolujú plnenie verejných sľubov, dávajú priestor pre rôzne názory.
-
Najdôležitejšou novinárskou vlastnosťou je úcta k pravde, čestnosť. Novinár, ktorý klame alebo prekrúca pravdu, stráca dôveryhodnosť a nikto mu v budúcnosti neuverí. Túto vec by si pri plnení odborky malo uvedomiť každé dieťa.
-
Podporujte deti v originalite a tvorivosti – aby diela, ktoré spravia mali svoj nápad, aby nadchli čitateľov, divákov či poslucháčov. Snažte sa ich viesť k žánrovej pestrosti. Rôzne témy možno spracovať rôznymi žánrami – správou, reportážou, riportom, fejtónom, poznámkou, komentárom… Celok tým získava na zaujímavosti.
Výchovný zámer odborky
Odborka zoznamuje vĺčatá a včielky s povolaním novinára v tlači, rozhlase a televízii. Rozvíja detskú tvorivosť, schopnosť spracovávať informácie získavať, posudzovať a triediť, schopnosť komunikovať… Pomáha najmä pri sociálnom a intelektuálnom rozvoji.
Odporúčaná literatúra
- Příručka pro novináře stťřední a východní Evropy. Lidové noviny, Praha 1991 a 1994
- Žurnalistická tvorba v tlači. SSN, Bratislava 1993