10 000 nadšených mladých ľudí v Slovenskom skautingu pozitívne formuje spoločnosť na Slovensku
Kam smerujeme? Kam sa chceme dostať? Ako sa tam dostaneme? Práve týmto otázkam sa venuje stratégia organizácie. Viac ako čokoľvek iné, je to pre nás nástroj, ktorý nám dáva komplexné odpovede na tieto otázky, definuje naše priority a určuje ciele, ktoré by sme mali dosiahnuť.
Čo je to stratégia?
Stratégia 2030 je dokument, schválený Skautským snemom, ktorý nám definuje víziu, priority a ciele na ďalšie obdobie. Vízia opisuje akú chceme mať organizáciu, priority a ciele zase hovoria o tom, ako to dosiahnuť. Vznikla na základe podrobnej analýzy Slovenského skautingu a má nám pomôcť vyriešiť problémy s ktorými sa potýkame a zároveň posunúť našu organizáciu vpred.
Okrem stratégie 2030 máme ešte Strategický plán 2024-2026. Ten určuje ktorým cieľom zo stratégie sa budeme venovať v najbližšom období, rozmieňa ich na čiastkové ciele a definuje kľúčové ukazovatele, podľa ktorých ciele budeme hodnotiť.
Priority, ciele, čiastkové ciele a kľúčové ukazovatele vytvárajú akúsi hierarchiu, ktorá nám udáva čo máme robiť, aby sme dosiahli našu víziu. Nižšie je táto hierarchia popísaná aj s príkladmi.
Vízia
Ako by mal Slovenský skauting vyzerať po ukončení stratégie:
„10 000 nadšených mladých ľudí v Slovenskom skautingu pozitívne formuje spoločnosť na Slovensku.“
Priority
Oblasti na ktoré sa v stratégii zameriavame. V stratégii 2030 máme 4 priority:
- Stabilné zázemie a zdroje
- Spokojní dobrovoľníci
- Cielená komunikácia
- Hodnotová výchova mladých ľudí
Ciele
Definujú čo presne chceme v danej priorite dosiahnuť. Každá priorita má 3 ciele. Napríklad pre prioritu cielenej komunikácie to sú:
- Aspoň 10 % školopovinných detí v lokalitách, kde aktívne pôsobia skautské zbory, pozná pojem skauting a jeho prínos pre spoločnosť.
- Optimalizácia internej komunikácie s cieľom zlepšiť spoluprácu, otvorený dialóg a tok informácii medzi všetkými úrovňami našej organizácie.
- Slovenský skauting má vytvorenú a implementovanú stratégiu budovania dôveryhodnosti voči partnerom (rodičia, iné mimovládne organizácie, verejná správa,…).
Čiastkové ciele
Každý cieľ je rozdelený na 2-4 čiastkové ciele, ktoré nám bližšie definujú ako ho dosiahneme. Napríklad pre cieľ optimalizácie internej komunikácie to sú:
- Členská základňa vie, kde hľadať interné skautské informácie, periodiká, dokumenty SLSK a aktuálne informácie a tiež informácie prospešné pre širšiu verejnosť.
- Organizácia má vytvorené vzdelávacie dokumenty a doplnkové vzdelávacie materiály pre radcov, lídrov, vodcov a inštruktorov v téme komunikácia (interná) a používajú sa v praxi vzdelávacích tímov.
- SLSK ponúka priestor pre členskú základňu kde sa môžu klásť otázky a zdieľať informácie s inými členmi organizácie a tiež priestor na otvorený dialóg.
- Organizácia má vytvorenú stratégiu a projektový plán revitalizácie webových domén Slovenského skautingu na roky 2026 – 2030.
Kľúčové ukazovatele
Alebo KPIs (Key Performance Indicator) sú kritériá, podľa ktorých budeme hodnotiť splnenie alebo nesplnenie čiastkového cieľa. Napríklad pre čiastkový cieľ revitalizácie webových domén to sú:
- Je vyhotovená analýza a audit súčasných webových sídel SLSK, vrátane analýzy užívateľskej skúsenosti užívateľov webových sídel SLSK (interná a od používateľov).
- Do roku 2026 je schválená stratégia revitalizácie webových sídel SLSK.
- V roku 2026 je spustený projekt na revitalizáciu webových sídel SLSK.
Prečo to robíme?
Stratégia je pre nás dôležitý nástroj pre rozvoj organizácie. Hovorí nám o jej smerovaní a určuje jasné ciele, na ktorých máme pracovať. Pomáha pri využívaní našich zdrojov či už ľudských, finančných alebo materiálnych, aby boli využité naplno, a hlavne tam, kde ich aktuálne treba. Vďaka jasným prioritám stratégia zároveň určuje aj to, čomu by sme sa venovať nemali, aby sme naše zdroje neplytvali.
Ako sa tvorila?
Stratégia 2030 bola v prípravách od marca 2023. Pri jej tvorbe bola kľúčová účasť skautskej verejnosti. Najprv prebehol zber podnetov a analýza, nasledoval výber základných priorít a koncepcia vízie. Prvé koncepty boli ďalej diskutované so skautskou verejnosťou a upravené. Následne bol pripravený dokument, ktorý zahŕňal víziu, základné priority a ciele. Po predsnemových diskusiách a úpravách bol konečný dokument schválený skautským snemom.
Strategický plán 2024-2026 sa začal tvoriť po Skautskom sneme. Do jeho tvorenia sa zapojilo ústredie, náčelníctvo a rady na národnej úrovni. V prvom rade bol vytvorený časový harmonogram cieľov – kedy budeme na akých cieľoch pracovať a ako dlho. K cieľom, ktoré boli určené na najbližšie tri roky, boli ďalej vypracované čiastkové ciele a kľúčové ukazovatele na ich meranie. To nám dalo Strategický plán 2024-2026, ktorý bol schválený náčelníctvom na Malom sneme.