Voľný programový modul Rozhľadňa

Rozhľadňa je určená pre roverov a dospelých skautov, ktorý chcú osobnostne rásť. Má sedemnásť poschodí, ktoré nadväzujú na 17 Cieľov udržateľného rozvoja.

Základné podmienky

Na každom poschodí sú tri starostlivo vybrané úlohy, z ktorých je potrebné splniť jednu. To znamená, že pre výstup na samotný vrchol Rozhľadne je potrebné splniť dokopy 17 úloh.

Výber úloh je ľubovoľný, mali by však byť výzvou. Nerátajú sa úlohy, ktoré boli splnené pred začatím modulu a je potrebné si vybrať nejakú inú. Je možnosť vytvoriť si v spolupráci s vodcom štyri vlastné úlohy.

Plnenie modulu je bez časového ohraničenia.

Úlohy:

Cieľ 1. Odstrániť chudobu vo všetkých jej podobách kdekoľvek na svete

  1. skúsil som 2 dni prežiť s 2 € na deň
  2. minimálne 2 krát som pomohol niekomu sociálne slabšiemu u nás alebo v zahraničí
  3. prespal som jednu noc v prístrešku z kartónov bez žiadnej inej výbavy a o svoje skúsenosti som sa podelil so svojou družinou

 

Cieľ 2. Odstrániť hlad, podvýživu a dosiahnuť potravinovú bezpečnosť

  1. počas 2 týždňov som nevyhodil žiadne jedlo
  2. počas 1 týždňa som si každý deň odoprel obed alebo večeru a jeho protihodnotu som daroval na charitu či ľuďom v núdzi
  3. so svojou družinou som vypestoval vlastnú zeleninu, a to použitím semien, priesad ale aj zo zvyškov rastlín


Cieľ 3. Zaistiť zdravý život a podporiť blahobyt

  1. počas 2 týždňov som dodržiaval odporúčaný pitný režim, t.j. vypil som min. 2,5l vody za deň a zároveň som denne spal aspoň 7 hodín a šiel som spať najneskôr o 22:00
  2. prešiel som aspoň 25 km cyklotrás a vyhľadal som si, v ktorých obciach na Slovensku funguje systém požičania verejných bicyklov
  3. naštudoval som si systém zdravotného poistenia v 4 krajinách z rôznych svetadielov a vysvetlil som ho členom svojej družiny


Cieľ 4. Zabezpečiť vzdelanie v rovnakej kvalite pre všetkých a podporiť celoživotné vzdelávanie

  1. minimálne 15 hodín som sa samovzdelával v oblasti, v ktorej sa chcem zdokonaliť (napríklad pomocou elearningu, samoštúdiom kníh a pod.)
  2. naučil som seniora (babku, dedka, niekoho v domove dôchodcov,...) niečo užitočné, napríklad ako používať počítač/smartfón a pod.
  3. minimálne 5 krát som zadarmo doučoval niekoho, kto to potreboval

Cieľ 5. Dosiahnuť rovnosť pohlaví a posilniť postavenie žien a dievčat

  1. aspoň 1 hodinu som vykonával aktivitu stereotypne prisudzovanú pre opačné pohlavie
  2. prečítal som si zaujímavú knihu, ktorá popisuje situáciu žien v rozvojových krajinách (napr.Tisíc žiarivých sĺnk, Púštny kvet, Biela masajka)
  3. zistil som aké je pomerné zastúpenie žien a mužov v zborovej rade, oblastnej rade a v Náčelníctve. Moje zistenia som porovnal s pomerným zastúpením žien a mužov v parlamente a výsledky som prediskutoval vo svojej družine.

 

Cieľ 6. Zaistiť dostupnosť vody, udržateľný vodný manažment a sanitáciu

  1. počas troch dní som si dal po každom použití vody 10 opakovaní fyzického cvičenia (drepov, zhybov, klikov a pod.). Cvičenia som neodkladal na neskôr.
  2. navštívil som čističku odpadových vôd
  3. vyrobil som svoj vlastný filter na vodu a potom som spravil ukážku jeho fungovania vo svojej družine


Cieľ 7. Zabezpečiť prístup k dostupnej a udržateľnej energii

  1. minimálne dva bežné dni (mimo tábora) som prežil bez elektriny a elektronických zariadení
  2. ľubovoľným spôsobom som vyrobil elektrickú energiu
  3. zistil som ako získavajú energiu v rozvojových častiach sveta a aké opatrenia by mohli zlepšiť ich situáciu


Cieľ 8. Podporiť udržateľný ekonomický rast, zamestnanosť a dôstojnú prácu

  1. navštívil som konzultáciu kariérneho poradenstva prípadne kurz/workshop na zvýšenie  pracovných zručností
  2. porozprával som sa s 10 ľuďmi rôznych profesií o ich pracovných podmienkach
  3. zistil som, čo je to fair trade a zorganizoval som v družine posedenie s fair trade občerstvením a informáciami, o čo ide


Cieľ 9. Stavať odolnú infraštruktúru a podporiť udržateľnú industrializáciu a inovácie

  1. zistil som, aké je pokrytie internetom na Slovensku a aké možnosti prístupu k internetu majú na iných svetadieloch, podelil som sa o tieto informácie s družinou
  2. postavil som most cez potok tam, kde to bolo treba
  3. vymyslel som inováciu, prípadne som vytvoril prototyp využiteľný v rámci skautingu


Cieľ 10. Znížiť nerovnosť v rámci krajín a medzi nimi

  1. dal som sa do kontaktu so skautom z ľubovoľnej menej rozvinutej krajiny a zistil som viac o živote v nej
  2. zapojil som sa do ľubovoľného projektu pre znevýhodnené skupiny obyvateľov
  3. na družinovke prípadne na tábore som zorganizoval simulačnú hru k nerovnostiam vo svete


Cieľ 11. Vytvárať bezpečné a odolné mestá a ľudské osídlenia

  1. počas 2 týždňov som pri presunoch vo vzdialenosti do 6 km nepoužil motorový dopravný prostriedok
  2. identifikoval som nejaký problém vo svojom meste/dedine, napísal som o ňom blog alebo podal podnet na samosprávu (napr. osobne, cez portál Odkaz pre starostu a pod.)
  3. spolu so svojou družinou som zorganizoval komunitne prospešný projekt/akciu na rozvoj miesta, kde pôsobíme


Cieľ 12. Zabezpečiť udržateľnú spotrebu a výrobu

  1. počas 2 týždňov som kupoval mäso, vajcia, zeleninu a ovocie len od lokálnych producentov
  2. založil som kompost tam, kde chýbal
  3. počas 2 týždňov som sa snažil vyprodukovať čo najmenší odpad, so skúsenosťami som sa podelil s družinou


Cieľ 13. Vykonať okamžité kroky v boji s klimatickou zmenou

  1. počas dvoch týždňov som sa stravoval ako vegán
  2. vytvoril som poster do klubovne o tom, čo spôsobuje klimatickú zmenu, aké klimatické rokovania prebehli a protokoly/dohovory boli prijaté na svetovej úrovni a aká je situácia s emisiami na Slovensku
  3. naučil som družinu, ako vypočítať ekologickú stopu, a navzájom sme si porovnali svoje výsledky


Cieľ 14. Zachovať a udržateľne využívať oceány a moria

  1. pozrel som si, prípadne som navštívil premietanie filmu, verejnú diskusiu alebo iné podujatie venujúce sa udržateľnému využitiu oceánov či morí
  2. vyrobil som si ekologický prací prostriedok a nahradil som ním svoj klasický prostriedok na pranie
  3. zorganizoval som v družine panelovú diskusiu na tému „Pre a proti vodným elektrárňam“


Cieľ 15 Chrániť pevninské ekosystémy, podporovať udržateľný lesný manažment, bojovať proti rozširovaniu púští

  1. minimálne 10 hodín som bol dobrovoľníkom v Zelenej hliadke, útulku či podobnej enviro iniciatíve
  2. po konzultácii s odborníkom, či je výber dreviny a miesta vhodný, som vo svojom okolí zasadil strom
  3. vlastnoručne som s družinou zostrojil vtáčiu búdku či hmyzí hotel


Cieľ 16. Zabezpečiť prístup k spravodlivosti pre všetkých, vytvoriť efektívne a zodpovedné inštitúcie

  1. zistil som, aké podnety rieši Kancelária verejného ochrancu ľudských práv
  2. zorganizoval som verejnú diskusiu vo formáte živej knihy so svedectvom oldskautov pôsobiacich počas totality, či disidentov
  3. na tábore som pripravil a zrealizoval tematický deň s aktivitami na tému mier či riešenie konfliktov, prípadne som sa zapojil s družinou do aktivít Týždňa za mier


Cieľ 17. Posilniť globálne partnerstvo pre udržateľný rozvoj

  1. minimálne 1 týždeň som pracoval ako dobrovoľník v zahraničí (EVS, skautské projekty a pod.)
  2. aktívne som sa zapojil do skautského alebo neskautského podujatia, kde som návštevníkov informoval aj o 17tich udržateľných rozvojových cieľoch
  3. ohodnotil som svoj oddiel/zbor v Globálnom kompase (kompas.skauting.sk) a aspoň 3 ďalším roverom som odporučil, aby ho tiež využili

Kalendár akcií

nov03
Indulona 14
Trenčín
nov10
Kľúčová dierka
Zvolenská Slatina

Anketa


Spolu hlasov:

Zdieľanie