Filmy na diskusiu

Skúsme sa naučiť filmy nielen sledovať, ale troška sa nad nimi i zamyslieť.

 

Každý film, podobne ako kniha, nesie nejaký odkaz, posolstvo. My sa s ním môžeme a nemusíme stotožniť, ale dôležité je ho nájsť a spoznať. Sú filmy, ktoré šíria myšlienku pokoja, iné sa jej posmievajú, ďalšie ju vôbec neriešia. My sme vybrali pár, ktoré k pokoju a k myšlienke dobra a zla zastávajú dosť jednoznačný postoj. Keď Vás niektorý osloví, neskončite pri pozretí, skúste pokračovať diskusiou. Stačí začať otázkou, či sa ostatným film páčil/nepáčil, a prečo... A niekoľko ďalších pomocných otázok nájdete priamo pod obsahom filmu.


Epizódy zo seriálu MASH (nielen) k téme chudoby

Veková kategória: 14+

  • Bilfodův syndrom (MASH S07/E05)

Obsah: Hlavní protagonisti sú konfrontovaní s nečakanou situáciou: ich známy, sanitár Jerry Nielson netuší nič o svojej identite, nevie, čo sa okolo deje, aký je rok, kde sa nachádza… S pomocou známeho psychiatra sa podarí odhaliť, čo spôsobilo náhlu Jerryho amnéziu. Krutý osud, akých je každá vojna plná. Synovia, bratia, ktorí sa už nikdy nevrátia domov.

Otázky na diskusiu:

  • Bolo podľa vás správne pokúšať sa vrátiť Jerrymu pamäť alebo by preňho bolo milosrdnejšie ponechať ho v stave amnézie
  • Znášal by Jerry krutú stratu, ktorá ho postihla ľahšie, keby ho matka nepoverila zodpovednosťou za mladšieho brata?
  • Čo myslíte, ktoré povolanie je vo vojne najťažšie – vojak, veliteľ, sanitár, doktor, zdravotná sestra, psychiater, kňaz…?

 

  • Tuttle (MASH S01/E15)

Obsah: Hoci v závere tejto epizódy niekto “zomrie”, stretávame sa s úsmevným a zároveň inšpiratívnym príbehom obdivuhodného hrdinu, ktorý je veľmi štedrý a obetavý. Človek asi občas musí kráčať po kľukatých chodníčkoch, ak chce pomôcť dobrej veci, obzvlášť počas vojny.

Otázky na diskusiu:

  • Myslíte si, že sa našiel niekto, kto by bol schopný vykonať to, čo kapitán Tuttle?
  • Bolo správne, že hlavný protagonista klamal v záujme pomoci chudobným?
  • Čo myslíte, kto sú najväčšie obete vojen?

 

  • Láska a válka (MASH S06/E07)

Obsah: Bola to arogantná snobka, ktorá vždy musí mať prednosť? Alebo iba pokorná milujúca, obetavá žena, ktorá sa s láskou stará o druhých?

“Ak ten, koho miluješ, trpí, je ťažké čakať.”

Francúzska poézia a vzácne tóny z gramofónu uprostred chudoby a utrpenia, ale hlavne lásky a obetavosti.

Otázky na diskusiu:

  • Hawkeye je citlivý vnímavý a chápavý doktor. Každý sa však môže zmýliť a v tejto epizóde to bol práve on. Stalo sa už aj vám, tak ako Hawkeyemu, že ste niekoho predčasne “odsúdili” na základe mylného prvého dojmu?
  • Myslíte si, že by ste aj vy dokázali opustiť svoju lásku, aby ste niekomu inému zachránili život?
  • Heslo “vždy sa nájde miesto ešte pre jedného” žiaľ väčšinou vystihuje chudobných než tých, ktorí by si to naozaj mohli dovoliť. Táto žena sama skoro nič nemala a aj to málo, čo mala, predala, aby sa mohla postarať o ľudí, ktorí ani neboli jej rodina, ale ktorých k sebe prijala, lebo to potrebovali. Poznáš aj ty niekoho, kto sa nezištne stará o druhých?

 

  • Děti (MASH S04/E09)

Obsah: Jednotku MASH navštívia deti z detského domova. Deti sú všade rovnaké – vždy sa dokážu zabaviť, je ich hneď plný hangár, robia hluk, pobehujú, patrí to k ich prirodzenej hravosti. Tieto deti sú však poznačené vojnou, a to nie len aktuálnymi fyzickými zraneniami…

Otázky na diskusiu:

  • Aký je váš postoj k chudobným deťom, ktoré kradnú? Čo myslíte, kedy a ako by sa vedeli tohto zvyku zbaviť?
  • Akých zvukov sa v epizóde deti báli?
  • Ktorá z postáv MASHu sa vám v tejto epizóde najviac páčila vo vzťahu k deťom?

 

  • Smrť na prázdninách (MASH S09/E05)

Obsah: Charles sa snaží dodržať starú rodinnú tradíciu, no kvôli svojej anonymite je ostatnými odsudzovaný a nepochopený. Poslanie tradície je však preňho dôležitejšie, a tak si nevšíma pichľavé poznámky ostatných, svoj skutok vykoná a ostáva v anonymite. Jedna z mála epizód, kde môžeme Charlesa naozaj obdivovať.

Otázky na diskusiu:

  • Máte aj vy alebo poznáte vo svojom okolí niekoho, kto sa v súvislosti v Vianocami tradične zapája do pomoci chudobným alebo trpiacim?
  • Všimli ste si: Ako sa Klinger dozvedel o Charlesovom skutku?
  • Bolo podľa vás správne, ako opatrovateľ detí naložil s darom od Charlesa?

Úloha:

  • Vymyslite, ako by mohla vaša družina na Vianoce pomôcť niekomu chudobnému / trpiacemu  / opustenému.

 

  • BJ Papa San (MASH S07/E15)

Obsah: Vojna je plná utrpení, rodičia prichádzajú o synov, otcovia sú odtrhnutí od rodín... Chirurg BJ denne prežíva odlúčenie od svojich blízkych. Keď však spozná chudobnú kórejskú rodinu, postupne sa stáva ich súčasťou. Táto rodina vo vojne stratila syna, trápi ich však aj ťažká choroba otca a zlé životné podmienky. BJ pomáha, koľko je v jeho silách, nerieši, dokedy bude so silami stačiť. Keď sa mu konečne podarí získať pre rodinu cennú informáciu, navždy ich stráca.

Otázky na diskusiu:

  • Myslíte si, že bolo správne, ako sa BJ naviazal na rodinu, ktorej pomáhal? Viac mu to dalo alebo vzalo?
  • Chudoba tlačí ľudí do ťažkých rozhodnutí a ťažko pochopiteľných skutkov. Čo myslíte, ako ovplyvnila chudoba vzájomné vzťahy v tejto rodine? Ako by ste sa zachovali vy na ich mieste?

Úloha:

  • Počas vojen sa postrácalo veľa ľudí, mnohí sa nikdy nevrátili domov, niektorí sa stretli so svojou rodinou až po dlhých rokoch. Prečítajte / vypočujte si príbeh niekoho, kto zažil vojnu.


Ostrov (Остров 2006)

Veková kategória: rangeri, roveri

Obsah:

Počas vojny zajali Nemci v Severnom mori sovietsky vlečný čln a za prísľub života donútili jedného z námorníkov zastreliť svojho kapitána. Čln potom vyhodili do vzduchu. Námorníka zachránia mnísi z neďalekého ostrovného kláštora, kde sa zotaví a ako mních Anatolij zasvätí svoj život Bohu a pokániu za svoj hriech.
Po rokoch modlitieb a služby v kláštornej kotolni sa uňho začne prejavovať dar poznania a uzdravovania, čo sa rozchýri po okolí. Neodmieta nikoho, kto požiada o pomoc. Aj keď sa snaží svoje schopnosti skôr ukryť, aby ľudí doviedol k pravde, často im nastavuje zrkadlo, nešetriac ani kláštorných spolubratov.
Plynie čas a dni Anatolijovho života, pokánia a zázrakov sa napĺňajú. Dušu ctihodného, a tak trochu neskrotného, mnícha rozruší príchod nečakanej návštevy...Anatolij je prinúteny rekapitulovať doterajší život. Ako má teraz vnímať svoje svedomie, boha a dar, ktorý mu bol prepožičaný? (oficiálny text)

Otázky na diskusiu:

Tentokrát vám ponúkame tip na diskusiu zo stránok animator..sk. Viac TU.


Dievčatko Momo (Momo - 1986)

Veková kategória: skauti

Obsah:

Filmová fantázia natočená podľa rovnomenného románu Michaela Endeho, rozpráva príbeh malého osirelého dievčatka Momo, ktoré ochráni obyvateľov talianského mestečka pred nezdravým vplyvom záhadných mužov v šedom, ktorí sa chcú zmocniť ľudského času. Tí nabádajú ľudí, aby si ho ukladali do špeciálnej banky s 20 percentným úrokom a núti ich, aby pracovali stále usilovnejšie i na úkor vlastného šťastia a osobných vzťahov. S pomocou "Majstra času", ktorý na hodinu uspí celý svet, sa malej Momo podarí uvoľniť čas z banky a vrátiť ho jeho pôvodným majiteľom. (oficiálny text)

 

Otázky na diskusiu:

  • Ako by ste popísali Momo? Čím sa odlišovala od ostatných?
  • Ako by ste charakterizovali obyvateľov mestečka pred príchodom sivých mužov? Ako sa zmenili po ich príchode?
  • Ako by ste popísali šedých mužov? V čom spočívalo ich nebezpečenstvo?
  • Poznáte niekoho vo svojom okolí, kto sa správa ako šedí muži? Alebo niekoho kto je akoby pod ich vplyvom?
  • Ako sa dá brániť pred sivými mužmi? Ako sa bránila Momo? Ako by ste to urobili vy?
  • Stáva sa vám niekedy, ze podľahnete "úplatkom", aké ponúkali siví muži aj Momo? Čo sú také úplatky dnes? Viete sa im postaviť?

 

Slavíci v kleci (Les Choristes)

Veková kategória: skauti

Obsah:

Slávny dirigent Pierre Morhange se vracia do Francúzska na pohreb matky. Stretáva sa tu s niekdajším spolužiakom Pépinotom, ktorý mu povie, že aj ich učiteľ hudby už zomrel. Učiteľov denník vracia Pierra do starých čias: píše sa rok 1949 a talentovaný Clément Mathieu prijíma miesto v chlapčenskej internátnej škole, ktorej chovanci - divokí, problematickí chlapci, často siroty - rozhodne nie sú študentmi ochotnými prenikať pod jeho vedením do krehkých tajomstiev hudby. Tyranský riaditeľ školy Racin sa domnieva, že na žiakov platí len prísnosť. Clément sa však rozhodne, že vsadí na metódy, ktoré sú blízke jeho srdcu. Tvrdým orieškom sa pre neho stáva práve Pierre Morhange, chlapec s diabolskou povahou, ale anjelskou tvárou - a nádherným hlasom. Ten stojí v samom strede učiteľovho boja o duše ztratených chlapcov a krásu sveta. Mathieu začína prostredníctvom magického sveta hudby meniť životy svojich zverencov navždy. (oficiálny text)

Otázky na diskusiu:

  • Ako by ste popísali postavu učiteľa Clémenta Mathieua? V čom bol iný oproti riaditeľovi Racinovi?
  • Ako sa vám pozdáva Racinova výchova? Ako by ste reagovali vy, keby na vás používali v škole (alebo doma) takéto tresty? Poslúchali by ste? Ak áno/nie, tak prečo? 
  • Ako reagovali chlapci na Racinovu výchovu? 
  • Ako sa vám páčil Clémentov trest, keď poslal Pierra na ošetrovňu? Čo to urobilo s Pierrom? Zmenilo ho to nejak? Ak áno, ako?
  • Čo si myslíte o postave chalana z ústavu? Myslíte si, že riaditeľ konal (ne)správne, keď sa ho snažil násilím donútiť, aby sa priznal ku krádeži? Ako by sa mal poďa vás zachovať? Ako ovplyvnil jeho neskoršie správanie?
  • Ako hodnotíte správanie riaditeľa k mecenáškam ("sponzorkyniam") internátu? Čo bolo dobré a čo už zlé?

 

Winnetou

Veková kategória: skauti

Obsah:

Rozľahlou prériou amerického Západu dunia výbuchy dynamitových náloží. Naprieč územím indiánskeho kmeňa Apačov Mescallerov sa stavia dráha pre "železného žrebca". Porušením zmluvy s indiánmi chce dobrodruh Santer ušetriť peniaze, ktoré do stavby železnice vložila spoločnosť Great Western. Neváha sa spojiť s Kiowmi, odvekými nepriateľmi Apačov. Cestu mu však skríži mladý inžinier, prezývaný Old Shatterhand, ktorý bol vyslaný, aby dohliadol na dodržanie pôvodných plánov. Nie je však už príliš neskoro? (oficiálny text)

Ide o klasický film, kde jasne môžeme odlíšiť dobro od zla, kde vidno, že "tí zlí" nie sú len na jednej strane.

Otázky na diskusiu:

  • Ako by ste charakterizovali postavu Winnetoua? Aký bol na začiatku? zmenil sa počas filmu? Prečo?
  • A ako by ste popísali Old Shatterhanda?
  • Kto ako prvý neprávom zasiahol do územia, ktoré mu nepatrí? Prečo tak urobili? Bolo to správne? Kto by mal z toho úžitok? Koho to naopak poškodilo?
  • Boli všetci bieli zlí? Kto z nich sa snažil o mier a kto naopak sledoval len vlastné záujmy?  
  • A ako to bolo s indiánmi? Kto z nich chcel mier?
  • V čom boli rozdielni a čo mali spoločné bieli a indiáni, ktorí vyburcovávali vojnu?
  • Čo mali spoločné Winnetou a Old Shatterhand?

 

Princezná Mononoke (Mononoke hime - 1997)

Veková kategória: roveri

Obsah:

Za dávnych čias, v divokých hvozdoch Japonska začína mýtický boj medzi rozrastajúcou sa civilizáciou ľudí a zvieracími božstvami, ktoré vládnu lesom. A taktiež príbeh lásky ľudského dieťaťa vlčej bohyne - princezny Mononoke - a bojovníka veriaceho v mier medzi ľuďmi a prírodou - princa Ashitaku. (oficiálny text)

Napriek tomu, že ide o kreslený film, rieši dosť náročné otázky týkajúce sa dobra a zla a určite nie je vhodný pre deti.

Otázky na diskusiu:

  • skúste charakterizovať postavy: Mononoke, Ashitaku, Lady Eboshi. Čo sú ich dobré/zlé vlastnosti? Aké sú ich silné/slabé stránky?
  • Prečo Mononoke bojovala proti Lady Eboshi? Dalo sa konať inak? Ak áno, ako?
  • Čo motivovalo Eboshi "viesť mesto proti lesu"? Ako hodnotíte jej konanie vo vnútri mesta (voči ľuďom)? Kde spravila chybu?
  • Prečo Ashitaka zostáva pri Mononoke? Je to správne rozhodnutie? Ak áno/nie, tak prečo?
  • Aké sú dôsledky konania jednotlivých postáv? 
  • Ako vnímate postavu "zlého ducha" (tatarigami)? Odkiaľ pochádzalo "jeho zlo"? čo všetko sa ukrýva za guľkou? (skúste sa zamyslieť nad symbolikou filmu)
  • sledujte šírenie zla vo filme - viete niečo podobné nájsť v bežnom živote?

Anketa


Spolu hlasov:

Zdieľanie