Aktivity pre vĺčatá

SVIEČKA ZA MIER...ešte trochu inak

Aj tento rok začíname tradičnou aktivitou – Sviečkou za mier. Čím ju chceme ozvláštniť tento rok? Po minulé roky sme sa pokúsili zamerať na to, ako budem sviečky šíriť, či kde ich zapálime. Tento rok sa pokúsme zamyslieť nad tým, čo ňou chceme vyjadriť. Ako na to?

Urobte si pri výrobe sviečok malú dumku a porozmýšľajte, čo pre vás osobne znamená mier, čo vyjadruje, prečo a ako sa o neho vo svojom živote snažíte, kto je pre vás vzorom šíriteľa pokoja a čím, ...a pod.

V závere by si mal každý nájsť nejaké „motto pokoja“ pre svoju sviečku (resp. sviečky), ktoré napíše na malý kúsok papiera a pošle ho ďalej spolu so sviečkou. Pre tých kreatívnejších možno to bude hračka, ale radšej vezmite so sebou aj nejaké inšpirácie, ktoré by ste mohli použiť. Môžete si vziať napr. zaujímavé knihy (Bibliu, Malého princa,...) texty piesní a básní, či rôzne citáty. Zopár ich nájdete aj medzi zamysleniami na stránkach Týždňa za mier.

Ak spravíte viac sviečok, neváhajte ich posunúť i s myšlienkou pokoja ďalej. Nech sa k nám aspoň svojimi úmyslami, možno i modlitbou pridá čo najviac ľudí!

Návod na výrobu sviečky z orechových škrupín

Materiál: škrupinky z vlašských orechov, vosk zo starých sviečok, knôt alebo špagát namočený vo vosku (obyčajný – jutový, nie umelý), tenší drôt, stará plechovka, v ktorej môžete roztápať vosk, sviečka

Nastrihajte knôt (alebo špagát na cca 4cm kúsky (nevadí ak je knôt dlhší, je jednoduchšie ho potom skrátiť, ako riešiť, že sa nám utopil vo vosku :)

Aby nachystaný knôt lepšie stál, stačí ak ho trocha obmotáte drôtom. Keď je takto pripravený, vložíte ho do škrupinky. Potom v plechovke nad sviečkou roztopte vosk. Roztopeným voskom zalejte knôt v škrupinke tak, aby dostatočná časť vytŕčala von. Takto pripravené sviečky nechajte schnúť. Skúste ich vyrobiť čo najviac, aby ste ich potom mohli rozdávať ďalej.

 

VLČIACKA CENA ZA MIER

Priebeh: Vodca vysvetlí vĺčatám, čo je to Nobelova cena za mier a tiež to, že sa udeľuje každý rok. Následne dostanú za úlohu vymyslieť si vlastnú cenu za mier, napr. "Mauglího cena za mier" alebo (keďže patrón vĺčat je sv. František) "Františkova cena za mier". Túto cenu bude môcť získať hocikto v družine

Počas celého mesiaca budú na každej družinovke hlasovať, komu udelia túto svoju cenu za mier. Kritériá môžu byť: kto sa najviac pričinil o "mier v družine" - uzmieroval kamošov, pomáhal riešiť konfliktné situácie, ustúpil pri zvade...a pod. Cenu môže dostať aj vodca, ak zaňho vĺčatá zahlasujú. Teda zapájajú sa všetci, aby si navzájom dávali dobrý príklad. O udeľovaní ceny rozhodujú všetky deti v družine hlasovaním a musia si vedieť aj obhájiť dôvod udelenia ceny :)

 

MOSTY MIERU PRE VĹČATÁ

Cieľ hry: budovať mosty sa dá mnohými spôsobmi. Nemusia to byť hneď nejaké veľké veci. Táto hra okrem zábavy ponúka prostredníctvom svojich úloh aj zopár nápadov ako budovať mosty medzi ľuďmi tým najjednoduchším spôsobom.

Pravidlá hry:

Hra je určená pre 2 - 8 hráčov (podľa počtu zapojených členov družiny) vo veku vĺčat. K hre budete potrebovať herný plán, jednu 6-hrannú kocku a po jednej figúrke pre každého hráča (dá sa použiť figúrka z iných hier / postavička z "kinderka" / plastový vrchnáčik / kamienok...).

Hráči sa pohybujú jednotlivo, podľa počtu bodov hodených na kocke. Na hracom pláne sa nachádzajú políčka označené obrázkami, ktoré môžu hráča popohnať alebo zdržať – záleží od toho, či splní úlohu, ktorá na dané políčko pripadá. Ak hráč stúpi na takéto políčko, hádže opäť kockou a podľa toho, aké číslo hodí, čaká ho úloha:

Srdce:
1) Objím niekoho a posuň sa o políčko dopredu.
2) Skús rozosmiať čo najviac ľudí v miestnosti. Ak sa ti podarí všetkých, posuň sa o 2 políčka dopredu. Ak nikoho, tak sa posuň o 2 políčka dozadu.
3) Povedz, čo musíš vedieť o človeku aby pre teba nebol cudzí?
4) Pochváľ niekoho v miestnosti a posuň sa o políčko dopredu.
5) Poďakuj sa niekomu v miestnosti za konkrétnu vec, ktorú pre teba spravil.
6) Povedz, čo ti naposledy urobilo radosť.


Hviezda:
1) Povedz druhému niečo pekné, čo by ho potešilo = zlož kompliment človeku naľavo
2) Zabav ostatných vtipom = povedz vtip
3) Zistí, kedy má narodeniny človek po jeho pravici
4) Povedz ku každému v miestnosti niečo čo máte spoločné
5) Povedz ku každému v miestnosti to, čo sa ti na ňom páči
6) Čo ťa dokáže nahnevať?    

Ľalia:
1) Podeľ sa o niečo s ostatnými. Ak sa ti to podarí, posuň sa o 2 políčka dopredu.
2) Nauč ostatných v miestnosti pesničku/básničku/niečo, čo vieš ty a iní to nevedia. Ak to bude mať úspech, posuň sa o 2 políčka dopredu.
3) Vymenuj aspoň 3 mosty vo vašom okolí
4) Počas jednej minúty rozprávaj o tom, na čo nám slúžia mosty.
5) Sprav mostík a posuň sa o políčko dopredu. Ak ho nespravíš, posuň sa o jedno späť.
6) Vymysli čo najviac riešení ako sa dostať cez rieku keby neboli mosty.

Šípky: jednoducho posúvajú hráča po moste buď dopredu alebo do zadu.

Materiál k hre

 

  • Aktivity z roku 2016

MIEROVÝ MODRÝ ŽIVOT PRE VĹČATÁ

Aj vĺčatá môžu plniť svoj jednoduchší modrý život. Po splnení úlohy si dané políčko vyfarbia na modro.

Deň/úloha Pre druhých Priateľstvo Modlitba za mier Sebazápor
Pondelok

 

 

 

 

Utorok

 

 

 

 

Streda

 

 

 

 

Štvrtok

 

 

 

 

Piatok

 

 

 

 

Sobota

 

 

 

 

Nedeľa

 

 

 

 

  Vysvetlenie:

„Pre druhých“ – podelil som sa so spolužiakom o desiatu; pomohol som spolužiakovi s úlohou; splnil som domácu prácu namiesto súrodenca; prekvapil som niečím rodičov (postlal som im posteľ/privítal ich po práci teplým čajom/ponúkol som sa, že pomôžem mame s večerou/otcovi na záhrade/vyčistil som im topánky); keď sme boli s triedou vonku, pani učiteľke som natrhal kvety; pustil som kamaráta v rade v jedálni pred seba; zastal som sa spolužiaka, ktorému sa smiali...

„Priateľstvo“ – nehádal som sa, neodvrával som, nefrflal som, danú úlohu som splnil bez napomínania;

„Modlitba za mier“ – detská modlitba zo zoznamu modlitieb na stránke Modlitby za mier;

„Sebazápor“ – mohol som zaklamať, že „ja som to nebol“, ale priznal som sa, keď som niečo vyviedol; naozaj sa mi nechce strážiť malého brata, ale spravím to; chcem sa najprv hrať a až potom robiť domáce úlohy, ale poslúchnem mamu a spravím to tak, ako chce ona; mama/tato povie niečo, čo sa mi nepáči (napr. cez víkend pomôžeš babičke / pôjdeme na záhradu / dnes nebudeš pozerať telku), ale nebudem protestovať; zjem aj keď mi dajú niečo, čo mi nechutí;

Mierová misia


Vĺčatá nemajú „špeciálne mierové úlohy“ na každý deň, namiesto toho v deň družinovky plnia s družinou jednu „Mierovú misiu“ zo zoznamu, ktorú spolu vyberú.

  • Zoznam Mierových misii pre vĺčatá:

- zahráme si malé divadielko zo života Matky Terezy - vhodné, keď prší
- beseda s človekom, ktorý sa venuje pomoci deťom – vhodné, keď prší
- na družinovke spolu niečo uvaríme („guláš mieru“ / „palacinky mieru“...) a spolu to odnesieme napr. deťom do deckého domova, chudobným, či bezdomovcom
- podnikneme „puťák za mier“, výlet (sami si zvolíme trasu podľa fyzických možností detí), počas ktorého zbierame listy, kvety, šišky, kamienky, pozorujeme všetko okolo seba a fotíme pekné výhľady. Potom vyvoláme pár fotiek a spolu s nazbieraným materiálom nalepíme do čistého zošita, popíšeme trasu, kadiaľ sme šli, čo sme videli, môžeme i niečo nakresliť... napokon tento zošit odnesieme deťom do nemocnice, ktoré nemôžu ísť von a vidieť to, čo my (môžeme pre ne prípadne
spraviť i zbierku hračiek);

 

  • Aktivity z roku 2015

SVETIELKO V TME

Cieľ: vysvetliť, ako nás zlosť oslepuje; ukázať, aké je dôležité vedieť sa ospravedlniť

Materiál: baterky, rôzne predmety (ktoré deti budú potom hľadať v tmavej miestnosti)

Miesto: miestnosť, ktorá sa dá zatemniť

Príprava: Pred družinovkou do miestnosti rozložíme rôzne predmety, ktoré deti budú musieť neskôr nájsť – napr. zápisník, lopta, strúhatko, plyšák, lepiaca páska, lyžička...atď. Nemusia byť všetky uložené na nejakom nezvyklom mieste, veď deti môžu vojsť pred aktivitou do miestnosti. Pred aktivitou ich však na predmety neupozorňujeme.

1. etapa: tmavá miestnosť

Družine vysvetlíme, že ich teraz čaká úloha hľadať v tme konkrétne predmety. Do miestnosti vždy vojde iba jeden človek a dostane za úlohu priniesť jednu konkrétnu vec. Na hľadanie im určite presne stanovený čas (napr.30 sekúnd, ale záleží od veľkosti miestnosti a pod.). Je dobré, pripraviť viacero vecí, ktoré budú  ukryté podľa rôznej náročnosti, nech si každé dieťa odskúša i skutočne náročné prostredie. Nebojte sa uložiť niektoré predmety tak, že ich za tmy nie je možné nájsť.

Keď už každý prejde úlohu aspoň 2-3 krát, zistite koľko vecí ste našli a koľko nie. Potom povedzte deťom, nech si vezmú baterky a pokúsia sa s ich pomocou nájsť zvyšné veci, ktoré sa vám nepodarilo vyhľadať za tmy. Ak by aj tak ešte nenašli nejaké veci, môžete vojsť do miestnosti spoločne a svietiť viacerými baterkami, prípadne si zasvieťte veľké svetlo.

2. etapa: diskusia o tme, svetle a hneve

Keď všetko nájdete, položte veci do stredu a sadnite si okolo. Začnite s deťmi krátku reflexiu. Spýtajte sa ich, aké to bolo, keď museli hľadať veci za tmy. Čo bolo ťažké? Na aké prekážky narážali? Porovnajte aké to bolo, keď zrazu mohli mať so sebou svetielko - ako sa zmenil ich pohľad, ako sa im potom hľadalo? A keď sa potom zasvietilo v celej miestnosti?

Keď si zodpoviete na otázky, prejdite k prirovnaniu tmy k zlosti: Keď sa na niekoho naštvem, tak sa nám mnohokrát zatieni správny pohľad na svet, nevieme sa dobre sústrediť na úlohy, ktoré máme robiť a pomôcť kde treba (napr. mame, kamarátovi). Je to také isté ako v tej tmavej miestnosti - nevieme sa zorientovať. Opýtajte sa detí, či si vedia takúto situáciu predstaviť, resp. či to niekedy zažili. Čo cítili, keď boli naštvané? Nahnevali už oni niekoho? Čo urobili preto, aby sa ten človek na nich nehneval? Skúsil sa niekto z nich ospravedlniť? Aké to bolo? Pomohlo to niekomu?

3. etapa: o ospravedlnení

Tmu sme v predošlej etape prirovnali k hnevu. V poslednej etape sa skúsime nájsť spôsoby, ako pomôcť druhému, aby sa nehneval. Rozdeľte deti do malých skupiniek (2-3 osoby) a dajte im úlohu, aby zahrali nasledujúce situácie:

  • v triede jeden spolužiak stále robí zle druhému (štuchá ho, kradne mu veci, žaluje na neho, a pod.) Zahrajte najskôr ako to vyzerá, keď sa títo dvaja stretnú sami.
  • syn doma stále odvráva, keď ho mama volá, aby si spravil úlohy, príp. aby jej pomohol.
  • sestry sa hádajú kvôli telke, keď jedna druhej ukradla ovládač...a pod.

Každú situáciu si zahrajte 2x. Prvý krát iba konflikt, v druhom kole skúste vymyslieť, ako by sa mal ten, čo doteraz robil zle ospravedlniť, aby mu ten druhý odpustil. Po každej scénke s ospravedlnením skúste zhodnotiť reakcie oboch strán.

 

VLASTNÝ SYMBOL MIERU

Cieľ: pochopiť význam jednotlivých symbolov mieru, vedieť vytvoriť vlastný

Materiál: obrázky so symbolmi mieru: holubica (s ratolesťou), podanie ruky, zlomená puška; papiere, farby, štetce, plastelína...alebo iné výtvarné pomôcky, ktoré môžu použiť v druhej etape.

Priebeh: spoznávame symboly

Položte do stredu jednotlivé obrázky. Opýtajte sa detí, čo im napadne, keď ich vidia. Pripomínajú im niečo? Aký majú význam? Vedeli by povedať, čoho symbolmi sú? Keď uhádnu, spýtajte sa prečo si myslia, že si ich ľudia vybrali práve za symboly mieru. Vedeli by si predstaviť niečo iné ako symbol mieru? Ak áno, čo by to mohlo byť? Čo im pripomína mier, pokoj?

Po krátkej diskusii vyberte výtvarné pomôcky a rozdajte ich medzi deti. Ich úlohou bude vytvoriť ich vlastný symbol mieru. Môžu do neho zakomponovať všetko, čo spomínali v diskusii, ale nôžu vytvoriť aj niečo úplne jednoduché.

 

O SNEHULIAKOVI

Cieľ: vedieť pekným správaním roztopiť aj ľadového snehuliaka

Zdroj: hranostaj

Materiál: -

Priebeh: Na začiatku vyberieme jedného dobrovoľníka, ktorý bude predstavovať smutného a chladného snehuliaka. Úlohou ostatných detí je pomocou hrejivých slov rozohriať srdce snehuliaka. Hrejivé slová môžu byť napr.: spomienka na príjemný spoločný zážitok, "snehuliakova" kladná vlastnosť, dobrý čin, ktorý "snehuliak" vykonal, vyjadrenie kladného vzťahu k "snehuliakovi" apod.). Osobu oslovujeme ako snehuliaka (pomôže to zbaviť sa ostychu).

 

 

  • Aktivity z roku 2014


INDIÁNSKA LÚKA MIERU

Materiál: Príbeh o klincoch (pozri prvú etapu), pre každého papier s navrhnutými „pokušeniami", košíčky na pečenie, farbičky; Na ďalšiu družinovku: nástenka a špendlíky (alebo veľký zelený papier a lep)

Vhodný čas na aktivitu: družinovka, oddielovka

1. etapa: príbeh (uvedenie do problematiky)

Radca vyrozpráva deťom príbeh „ako otec učil syna sebaovládaniu":

Príbeh o klincoch

Istý otec raz povedal svojmu synovi: „Chlapče môj, si veľmi výbušný a ani nevieš, koľko trápenia tým spôsobuješ druhým. Pozri, vždy keď sa neovládneš, zatlč do plota klinec. Príď za mnou, keď už nevyskočíš na druhého, i keď ti urobí niečo nepekné.

Jedného dňa naozaj prišiel syn za otcom a hrdo mu povedal: „Dnes som nemusel zatĺcť ani jeden klinec!" Vtedy mu otec odpovedal: „Výborne, teraz ťa však čaká ďalšia úloha: po každom dni, keď sa skutočne celý deň dokážeš ovládať, vytiahni z plota jeden klinec."

Postupne klince ubúdali, až syn otcovi slávnostne oznámil, že už z plota vytiahol všetky klince. Otec ho pochválil, ale dodal: „Pozri, po klincoch ostali stopy".

Zamyslenie: vždy keď niekomu ublížime, aj keď sa neskôr zmeníme, po našich činoch ostanú stopy (rany v duši ľudí, ktorým sme ublížili); Porozprávajte sa s deťmi, ako na nich pôsobí, keď im niekto ublíži.

2. etapa: krátka dumka

Radcovia nadviažu na príbeh a začnú dumku na tému: aké skutky môžu zabrániť konfliktom, či nedorozumeniam a prispieť pokoju medzi ľuďmi;

Pár navrhovaných otázok (môžete upraviť, skrátiť podľa vlastných nápadov a potrieb):

  • Uveďte príklady, prečo sa ľudia hádajú. (treba sa zamerať na bežné situácie, s ktorými sa deti môžu stretávať)
  • Čo je opakom nedorozumenia, nezhody, hádky?
  • Stalo sa vám, že vás niekto nahneval, urazil (napr. že vám nadával)? Ako ste sa vtedy cítili?
  • Spomeniete si na chvíľu, kedy ste sa s niekým hádali? Ako by sa dalo takej hádke predísť?
  • Vedeli by ste sa ovládnuť, a urobiť niečo, aj keď sa vám úplne najviac nechce, aby ste zabránili hádke? Čo to znamená ovládnuť sa?

Radca rozdá deťom papiere, kde budú napísané príklady sebaovládania. Deti si môžu k jednotlivým príkladom niečo nakresliť (aby si ich lepšie zapamätali).

Niekoľko príkladov:

  • nenahnevať sa keď ťa niečo vytočí,
  • nesťažovať sa na pridelenú úlohu,
  • nezávidieť iným deťom,
  • odolať pokušeniu (napr. pokušeniu frflať keď ma mama pošle so smeťami a sťažovať sa prečo nejde súrodenec; alebo pokušeniu brať súrodencovi hračky, či sa hnevať keď mi ich berie súrodenec; alebo pokušeniu vynadať niekomu, keď ma predbehne; alebo pokušeniu odvrávať učiteľke, rodičovi;
  • vyčistiť si zuby aj keď sa mi nechce,
  • učiť sa na písomku aby som mame spravil radosť.

Na záver etapy sa radca opýta, či by chceli aj oni svet bez hádok a vyzve ich, aby mu pomohli urobiť svet lepším.

3. etapa: Urobme svet lepším! (indiánska lúka mieru)

Úvod: Ako Sparťania boli cvičení v disciplíne v tvrdom prostredí a tvrdým výcvikom, tak i Indiáni boli odmalička cvičení v sebakázni a ovládaní sa: v ovládaní svojich pocitov, neukázať svoj strach, ale ani hnev.

Úloha: Radca vysvetlí vĺčatám, že teraz sa oni zahrajú na cvičených Indiánov a budú sa trénovať v sebaovládaní sa. Rozdá im papierové košíčky, z ktorých budú vyrábať kvietky. Vždy keď sa im podarí ovládnuť sa, vyfarbia si jeden kvietok. A čo to znamená ovládnuť sa? Môžu si ešte raz zopakovať, čo je napísané na papieri, príp. pridať niečo vlastné.

Celý týždeň budú deti zbierať kvietky a po „Týždni mieru" si ich na družinovke prišpendlia na nástenku (alebo nalepia na veľký zelený papier) v klubovni. To bude ich „Indiánska lúka mieru".Vyzvite vĺčatá, aby porozprávali, čo bolo pre koho najťažšie (v ovládaní sa).

Ich lúka im môže pripomínať, že aj oni môžu kedykoľvek urobiť niečo pre mier.

 

 

ČO BY SOM SPRAVIL INAK?

Materiál : -

Vhodný čas na aktivitu: družinovka, oddielovka

Priebeh: Vodcovia (alebo radcovia) zahrajú cca 3 scénky predstavujúce rôzne situácie hádok v bežnom živote. Napr.: hádka s rodičmi, prečo sa mám učiť a nemôžem ešte pozerať telku; hádka medzi kamarátmi pre podvádzanie pri hre; hádka so spolužiakmi kvôli predbiehaniu v rade na obed...a pod.

Po každej scénke vyberieme aspoň 2 skupiny, ktoré dostanú za úlohu zahrať, ako by sa oni zachovali, aby k hádke nedošlo. Potom prístup oboch skupín porovnáme a povieme si, čo bolo v konaní jednotlivých lepšie, čo horšie a prečo.

 

 

DETSKÁ PÚŤ ZA MIER

Materiál: sviečky

Vhodný čas na aktivitu: záleží od vybraného miesta, ak je blízko, tak vhodné na družinovku, oddielovku; ak je vzdialenejšie tak na výlet.

Vhodné miesto aktivitu: napr. na kalvária alebo pamätník nejakého boja, či vojny.

Priebeh: Vyberte si miesto, kam budete putovať – či k pomníku alebo na kalváriu.

  • Ak putujete k pomníku:

Vysvetlite vĺčatám, že dnešné putovanie nie je len také hocijaké. Dnes pôjde o malú púť za mier. Porozprávajte im o mieste, kam idú - vysvetlite dôvod, prečo a komu bol postavený.Keď vyjdete hore, nájdite vhodné miesto, kde by ste mohli zapáliť sviečku. Nachvíľku sa stíšte. Radca môže povedať, prečo vybral práve tento miesto, a že teraz tu zapália sviečku, ktorá má byť vyjadrením úcty k padlým v boji, ale tiež pripomienkou toho, že nechceme, aby sa niečo také opakovalo.Po tomto obrade si môžete lepšie prezrieť miesto.

  • Ak putujete na kalváriu

Vysvetlite vĺčatám, že dnešné putovanie nie je len také hocijaké. Dnes pôjde o malú púť za mier. Porozprávajte im o mieste, kam idú (ak je to pomník, tak im vysvetlite dôvod, prečo a komu bol postavený; ak ide o kalváriu, povedzte im o jej význame a symbolike).Keď vyjdete hore, nájdite vhodné miesto, kde by ste mohli zapáliť sviečku. Nachvíľku sa stíšte. Radca môže povedať, prečo vybral práve toto miesto a že teraz tu zapália sviečku, ktorá má byť prosbou za pokoj (doma, vo svete). Pri zapaľovaní môže každý povedať svoju prosbu, či modlitbu.

Anketa


Spolu hlasov:

Zdieľanie